Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL4 verliest terrein in september

Het marktaandeel van de RTL-zenders samen is gedaald, NPO en SBS zien groei.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de kijkcijfers van september in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 van Stichting Kijkonderzoek en GroupM.

RTL4 wist vorig jaar september nog een marktaandeel te behalen van 21,8 procent, maar komt nu niet verder dan 18,6 procent. RTL5 is de enige RTL-zender met groei: van 6,6 naar 6,7. RTL7 daalt van 4,9 naar 4,2 en RTL8 van 3,0 naar 2,8 procent. Het vorige maand als zender begonnen RTL Z is niet in de cijfers opgenomen.

related partner content for mobile comes here

RTL Nederland komt daarmee uit op 32,4 (was 35,5).

NPO/Ster weet een groei te bewerkstellingen ten opzichte van vorig jaar met 1,2 procent naar 23,6. Dat is met name te danken aan NPO1, dat van 13,6 naar 15,3 ging. NPO3 daalde ondanks het interlandvoetbal van Nederland van 5,9 naar 5,7. NPO2 ging van 2,9 naar 2,7 procent.

SBS Broadcasting zag het aandeel groeien van 20,5 naar 21,9 procent. SBS6 kon het aandeel fors verbeteren van 9,1 naar 10,8 procent, onder meer dankzij de Champions League.  Ook NET5 zag groei: van 4,7 naar 5,3 procent. Daartegenover stond een daling van Veronica van 6,7 naar 4,9.

De BrandDeli zenders kwamen gezamenlijk uit op een aandeel van 9,5 (-0,2).

Opvallend is dat HDR (uitgesteld kijken) is gedaald ten opzichte van vorig jaar september: van 5,9 naar 5,2.

Best bekeken
Het best bekeken programma van september was de EK-kwalificatiewedstrijd Nederland-IJsland (NPO3) met 1,246 miljoen ‘toeschouwers’. The Voice of Holland blind auditions (RTL4) staan tweede met ruim 1,2 miljoen kijkers. De derde plek is voor Turkije-Nederland (NPO3) met 1,195 miljoen kijkers. Ondanks de populariteit van deze drie programma’s is het aandeel  van NPO3 en RTL4 dus gedaald in september.

Meest uitgesteld bekeken
Flikken Maastricht (NPO1, 25 september) is het meest uitgesteld bekeken met 451.000 kijkers. Heel Holland Bakt (NPO1, 20 september)  is tweede met 355.000 kijkers en Expeditie Robinson (RTL5) derde met 273.000 kijkers.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in