Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamespot maakt plaats voor gesponsord tv-programma

Fijn hoor dat Life & Cooking een opvolger krijgt. Niet omdat het programma nou zou goed werd bekeken, maar omdat een nieuwe sponsor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zoals je vroeger nog wel eens een gesponsord blad las terwijl je het niet eens doorhad, zo worden nu programma´s gemaakt volledig in de naam van de sponsor. Dan heb ik het niet over simpele, hysterische belprogramma´s waarbij alles is nagesynchroniseerd. Nee, ook infotainment programma´s staan steeds meer open voor een sponsor. Het meldt dat programma´s als Das je Goed Recht, Succes Verzekerd, Holland´s got Talent, X-Factor en Holland Next Topmodel gesponsord zijn. En er staan nog meer (info!)programma´s te trappelen om een sponsor…

related partner content for mobile comes here

Oorzaak voor deze toename van gesponsorde televisieprogramma´s is dat de opbrengsten uit televisiecommercials (spotreclame) in 2008 slechts met 0.5 procent stegen, terwijl gesponsorde tv (non spot reclame) is gestegen met maar liefst 28 procent (aldus ). RTL en SBS hebben nu zelfs speciale afdelingen ingericht voor het schrijven en de ontwikkeling van tv-formats op basis van een sponsor.

Een goede ontwikkeling? JA!, want wijst uit dat we ons minder storen aan gesponserde televisieprogramma`s dan onderbrekende reclame, en NEE!, want we worden verleid met sponsor informatie zonder dat we het door hebben. Met name programma´s die zich meer lenen voor informatie dan voor entertainment begeven zich op het randje van de ethiek.

Tja, maar wat kan je er van zeggen? Voor en tijdens het programma wordt duidelijk vermeld dat het televisieprogramma wordt gesponsord door een bepaald merk. Dat dus het hele programma gebaseerd is op dat merk, dat zou de kijker wel moeten weten dan. Waar ligt de grens en wanneer zou het Commissariaat voor de Media moeten ingrijpen?

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van zulke programma`s. Snappen doe ik het wel. Ik pleit daarom voor een kenmerk (zoals kijkwijzer) van zulke programma`s zodat als je inschakelt in het programma gelijk kan zien dat het een gesponsord programma is. Het nieuwe kijkwijzer teken zal dan wel de gehele uitzending in beeld moeten blijven. Daarnaast mag maar een beperkt aantal programma`s gesponsord worden per zender en alleen als ze voor negentig procent bestaan uit entertainment.

Top of flop?

Wat misschien ook nog wel interessant is, dat door deze ontwikkelingen de reclamebureaus zich nu zorgen maken. Adverteerders en zenders gaan in gesprek met reclamebureaus voor strategische adviezen, maar de ontwikkeling en productie van tv formats houden ze liever in eigen hand.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in