Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijspromotie krijgt te weinig aandacht

In onderzoek naar sales promotions ontbreekt het inzicht in de gemaakte kosten, zeggen Victor Immink en Han Soethoudt van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat inzicht is voor zowel fabrikant als retailer noodzakelijk om te kunnen berekenen hoe de opbrengsten voor de keten en de partijen afzonderlijk zich verhouden tot de doelstelling van de promotie. Doelstellingen zoals winstgevendheid, maar ook cross-category sales en de perceptie van een merk of product. Inzicht in de kosten is niet zaligmakend, maar kan wel een beslissingscriterium zijn voor managers als het jaarlijkse promotiebudget moet worden verdeeld over de te houden promoties. Een belangrijk punt is dat bij sales promotions wel degelijk naar kosten wordt gekeken, maar dat die inspanning vaak gerelateerd is aan het type promotie. Aan de andere kant zal een plekje in de folder van een retailer routine zijn en nauwelijks aandacht krijgen met betrekking tot kosten. Een terechte vraag is dan ook: heeft het zin om naar die kosten te kijken en daar een tool voor te ontwikkelen? Deze vraag moet met ‘ja’ worden beantwoord.

related partner content for mobile comes here

Meestal vindt men dat alleen premiumacties veel energie mogen kosten, maar juist voor premiumacties is het moeilijk om een tool te ontwikkelen, omdat de diversiteit zo groot is. Dit soort acties wordt gekenmerkt door veel variatie in de opzet en is dus niet zo gemakkelijk in een model te vatten. Voor prijskortingen en coupon acties is een tool wel goed te ontwikkelen, want daar is de procedure redelijk stabiel.Bij een eenmalige actie kun je praten over winstgevendheid van een concreet uniek voorbeeld, terwijl je bij de andere acties door de hoge frequentie een database kunt opbouwen. Op basis van die database kun je op zoek gaan naar verbanden. Een mooi voorbeeld hiervan is de manier waarop met korting wordt omgesprongen. Een database met sales promoties leert dat de variatie niet of nauwelijks bestaat in de procentuele bijdrage. Recent onderzoek van Wierenga (EUR faculteit Bedrijfskunde) en Soethoudt (ATO) laat zien dat met een andere kortingsstrategie wel degelijk gigantische verbeteringen te realiseren zijn.Al met al reden genoeg om naar kosten te kijken. Dat is gedaan in een onderzoek van een paar jaar geleden. Het is een uitbreiding in twee opzichten: enerzijds is het een model dat behoorlijk gedetailleerd de kosten van een sales promotie kan evalueren en daarnaast is het toegepast over de gehele keten. Fabrikant en retailer hebben dus beiden openheid van zaken gegeven om te komen tot ketenoptimalisering.De meeste promoties zijn niet winstgevend, dus het is zinnig om op zoek te gaan naar verbeteropties. De reguliere sales promoties blijken voor een belangrijk deel debet te zijn aan dat verlies. Toch krijgen ze niet die aandacht die je dan zou verwachten, terwijl juist dit type promoties zich uitstekend leent voor goede analyse en verklaringen van de slechte resultaten.
Een oplossing is dan om, conform de ECR-gedachte, met ABC het meer reguliere promotietraject in kaart te brengen, inzichten af te leiden en om te zetten naar acties liefst in overleg met de ketenpartner.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in