Persgroep stelt Erik Roddenhof aan als commercieel directeur - UPDATE
De Persgroep brengt de commerciële verantwoordelijkheid van lezersmarkt en advertentiemarkt samen in één functie: die van commercieel directeur. Daarvoor heeft Erik Roddenhof aangesteld. Roddenhof was marketing directeur bij De Persgroep. Van 2001 tot en met augustus 2012 maakte hij carrière bij Nuon/Vattenfal.
Dat betekent dat de directeur van De Persgroep Advertising – tot nu toe vervuld door Olav Bongarts – vanaf nu niet meer rapporteert aan CEO Frits Campagne, maar aan Roddenhof. Bongarts verlaat De Persgroep. Los van de waardering die Bongarts ten deel valt, zoals gebruikelijk is bij aankondigingen als deze, legt de Persgroep zijn vertrek als volgt uit: ‘Olav Bongarts heeft gekozen voor een vertrek om ruimte te maken voor de inrichting van de nieuwe organisatie.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
'Interessante keuze'
Bongarts wordt opgevolgd door Christel van den Hazel, een oudgediende van PCM en De Persgroep. Zij rapporteert zoals gezegd aan Roddenhof, maar is wel - net als Roddenhof - lid van de directie.
Van den Hazel was in januari 2008 manager van De Volkskrant (Bron: Linkedin). In haar laatste positie, die van directeur commercial operations, was zij onder meer verantwoordelijk voor customer services, losse verkoop, marketing research en de operations van de Persgroep Advertising. Een uitgesproken commerciële achtergrond heeft Van den Hazel niet. Een 'interessante keuze', vinden ingewijden.
'Van den Hazel overal goed in'
Frits Campagne, CEO van De Persgroep Nederland, zegt dat Van den Hazel kan bogen op een uitgebreide sales-ervaring, al is die op het terrein van datawarehouse oplossingen. Campagne: 'Ze heeft er een uitstekende kijk op en is eigenlijk goed in alles wat ze doet. Ik denk dat Erik en Christel een heel succesvol koppel gaan vormen.'
Nieuwe coach
De positie van commercieel directeur bij De Persgroep heeft tot nu toe niet gegolden als een langjarige aanstelling. Olav Bongarts was de derde commerciële directeur sinds de overname van PCM door De Persgroep in 2009. Wouter van der Meulen (ex-PCM) en Jan van de Marel (nu NRC Media) gingen hem voor.
Gevraagd naar een verklaring van dit verschijnsel, zegt Campagne: 'Sommigen worden geroepen voor een nieuwe uitdaging, zoals Jan van der Marel, nu directeur/uitgever bij NRC Media. Ik ben de laatste die zoiets zou tegenhouden.'
Paniekvoetbal
Een ingewijde denkt dat 'stress en paniek' de snelle vervanging van Bongarts verklaren. 'De advertentie-inkomsten blijven achter bij de markt, dan gaan er voetbalwetten gelden. De druk is groot.' Het zou om een job gaan die je nooit goed kunt doen. Wanneer hij (of zij) een florissante omzet kan laten zien, strijken de kranten - ook wel 'interne klanten' genoemd - zelf met de eer. Maar wanneer het tegenzit, wijst iedereen naar de directeur advertentiebedrijf.
Niet tevreden
Campagne zegt dat hij onmogelijk tevreden kan zijn over de advertentie-inkomsten van De Persgroep. 'Zelfs niet als we geen marktaandeel verliezen.' Hij voegt daaraan toe: 'Ik ben ervan overtuigd dat we, ook met onze digitale mogelijkheden, een waardevolle propositie in de markt kunnen zetten.'
De directie van de Persgroep Nederland wordt vanaf nu gevormd door Frits Campagne (CEO), Erik Roddenhof (commercieel cirecteur), Christel van den Hazel (directeur advertising), Luc Verbist (directeur ICT & FM), Josko Rockx (directeur F&A) en Jannet Visser (directeur P&O).
Dit bericht is aangevuld op 12 september om 10:04 uur.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid