Overslaan en naar de inhoud gaan

Persgroep stelt Erik Roddenhof aan als commercieel directeur - UPDATE

Olav Bongarts ruimt veld voor Christel van den Hazel, die aangesteld wordt als directeur advertising.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Persgroep brengt de commerciële verantwoordelijkheid van lezersmarkt en advertentiemarkt samen in één functie: die van commercieel directeur. Daarvoor heeft Erik Roddenhof aangesteld. Roddenhof was marketing directeur bij De Persgroep. Van 2001 tot en met augustus 2012 maakte hij carrière bij Nuon/Vattenfal.

related partner content for mobile comes here

Dat betekent dat de directeur van De Persgroep Advertising – tot nu toe vervuld door Olav Bongarts – vanaf nu niet meer rapporteert aan CEO Frits Campagne, maar aan Roddenhof. Bongarts verlaat De Persgroep. Los van de waardering die Bongarts ten deel valt, zoals gebruikelijk is bij aankondigingen als deze, legt de Persgroep zijn vertrek als volgt uit: ‘Olav Bongarts heeft gekozen voor een vertrek om ruimte te maken voor de inrichting van de nieuwe organisatie.’

'Interessante keuze'
Bongarts wordt opgevolgd door Christel van den Hazel, een oudgediende van PCM en De Persgroep. Zij rapporteert zoals gezegd aan Roddenhof, maar is wel - net als Roddenhof - lid van de directie.

Van den Hazel was in januari 2008 manager van De Volkskrant (Bron: Linkedin). In haar laatste positie, die van directeur commercial operations, was zij onder meer verantwoordelijk voor customer services, losse verkoop, marketing research en de operations van de Persgroep Advertising. Een uitgesproken commerciële achtergrond heeft Van den Hazel niet. Een 'interessante keuze', vinden ingewijden.

'Van den Hazel overal goed in'
Frits Campagne, CEO van De Persgroep Nederland, zegt dat Van den Hazel kan bogen op een uitgebreide sales-ervaring, al is die op het terrein van datawarehouse oplossingen. Campagne: 'Ze heeft er een uitstekende kijk op en is eigenlijk goed in alles wat ze doet. Ik denk dat Erik en Christel een heel succesvol koppel gaan vormen.'

Nieuwe coach
De positie van commercieel directeur bij De Persgroep heeft tot nu toe niet gegolden als een langjarige aanstelling. Olav Bongarts was de derde commerciële directeur sinds de overname van PCM door De Persgroep in 2009. Wouter van der Meulen (ex-PCM) en Jan van de Marel (nu NRC Media) gingen hem voor.

Gevraagd naar een verklaring van dit verschijnsel, zegt Campagne: 'Sommigen worden geroepen voor een nieuwe uitdaging, zoals Jan van der Marel, nu directeur/uitgever bij NRC Media. Ik ben de laatste die zoiets zou tegenhouden.'

Paniekvoetbal
Een ingewijde denkt dat 'stress en paniek' de snelle vervanging van Bongarts verklaren. 'De advertentie-inkomsten blijven achter bij de markt, dan gaan er voetbalwetten gelden. De druk is groot.' Het zou om een job gaan die je nooit goed kunt doen. Wanneer hij (of zij) een florissante omzet kan laten zien, strijken de kranten - ook wel 'interne klanten' genoemd - zelf met de eer. Maar wanneer het tegenzit, wijst iedereen naar de directeur advertentiebedrijf.

Niet tevreden
Campagne zegt dat hij onmogelijk tevreden kan zijn over de advertentie-inkomsten van De Persgroep. 'Zelfs niet als we geen marktaandeel verliezen.' Hij voegt daaraan toe: 'Ik ben ervan overtuigd dat we, ook met onze digitale mogelijkheden, een waardevolle propositie in de markt kunnen zetten.'

De directie van de Persgroep Nederland wordt vanaf nu gevormd door Frits Campagne (CEO), Erik Roddenhof (commercieel cirecteur), Christel van den Hazel (directeur advertising), Luc Verbist (directeur ICT & FM), Josko Rockx (directeur F&A) en Jannet Visser (directeur P&O).

Dit bericht is aangevuld op 12 september om 10:04 uur.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in