Overslaan en naar de inhoud gaan

Persbureau AP heeft een robot die 1000 artikelen per maand schrijft

14 keer zo productief als ‘gewone journalisten’ en minder fouten
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Misschien komt er een tijd dat PR-professionals meer aan programmeertaal dan aan een persbericht hebben om nieuws te pitchen. De robots zijn de rol van verslaggevers aan het overnemen. Persbureau AP gebruikt inmiddels een robot die zo’n 1000 artikelen per dag schrijft, 14 keer zoveel als een journalist van vlees en bloed produceert.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit een casestudie van Automated Insights, een Amerikaans technologiebedrijf dat via zijn zogenoemde Wordsmith-platform volledig geautomatiseerde journalistieke stukken kan laten produceren. Techtimes hierover.

Yahoo ook

Associated Press (AP) laat sinds juli 2014 zonder enige menselijke tussenkomst artikelen schrijven. Het beperkt zich vooral tot zakelijke informatie, met beurskoersen en jaarcijfers, data die redelijk eenvoudig zijn in te voegen in standaardteksten. Ook bijvoorbeeld Yahoo doet doet dit, maar dan met sportinformatie.

2000 in een seconde

Handmatig dit soort stukken schrijven zou enorm veel tijd kosten, maar ook nog veel meer fouten opleveren met de vele cijfers die worden verwerkt. De robot kan 2000 van dit soort berichten aan in één seconde.

Kost dit journalisten banen? Nee, of tenminste nog niet. Het wordt meer als hulpmiddel gezien voor journalisten., die zich meer op het verhaal achter de cijfers kunnen richten in plaats van op de cijfers zelf. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in