Oplage-instituut HOI gaat op in NOM
In juli werd bekend dat het instituut voor media auditing HOI wordt opgedoekt. Veel uitgevers hadden (pro forma) hun abonnement per 1 januari opgezegd, op aanraden van NDP Nieuwsmedia en de Groep Publiekstijdschriften (GPT). De gehele branche wil naar een transparante gecertificeerde oplage.
Er was veel onvrede onder uitgevers over de huidige manier van meten en de ondoorzichtigheid van de cijfers, met name de digitale oplages. NDP en GPT zijn de afgelopen maanden betrokken geweest bij de veranderingen. In juli werd al gesuggereerd dat NOM de oplageregistratie zou kunnen overnemen.
Brancheverenigingen PMA en BVA meldden dat ze het belangrijk vonden dat er gecertificeerde oplagecijfers blijven. Naast bereikscijfers zijn marktbreed gedragen oplagecijfers belangrijk voor adverteerders.
Meer synergie
NOM-voorzitter Frans Maréchal zegt dat het samenbrengen van activiteiten rond oplage en bereik van dagbladen en tijdschriften moet leiden tot meer synergie voor mediamerken en een efficiëntere inrichting van de organisatie. Het bestuur van NOM wordt aangepast aan de nieuwe situatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid