Overslaan en naar de inhoud gaan

Open kranten

In tijden van dalende advertentie-inkomsten bij uitgeverijen en Nederlandse kranten die aankloppen bij minister Plasterk voor geld, zijn er…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In tijden van dalende advertentie-inkomsten bij uitgeverijen en Nederlandse kranten die aankloppen bij minister Plasterk voor geld, zijn er ook kranten die hun klanten willen terugwinnen door te innoveren. Zo zijn er die inzetten om de actualiteit nauwgezetter te volgen, sommige kranten schrijven weblogs (zie dat NRC.next alleen nog maar een weblog gaat bijhouden ) en sommigen bieden hun content gratis aan achter een registratiepagina zoals de New York Times.

related partner content for mobile comes here

De Guardian doet een eigen poging om innovatief te blijven door de ontwikkeling van het waarmee ze hun content openen voor anderen. De zogenaamde API stelt externe partijen in staat om nieuwe manieren te ontwikkelen om relevantie en bereik te genereren buiten de website van de Guardian om.

De Guardian zegt hierover het volgende: ‘The Open Platform is the suite of services that make it possible for our partners to build applications with the Guardian. We’ve opened up our platform so that everyone can benefit from our journalism, our brand, and the technologies that power guardian.co.uk.’

Een dappere zet om vanuit een open merk visie meer bereik en relevantie te genereren; Meer bereik omdat gebruikers de journalistieke content kunnen gebruiken in de vorm van applicaties op websites, weblogs en social networks e.d.. Meer relevantie omdat externe partijen applicaties kunnen ontwikkelen die autonoom relevant kunnen zijn. Denk aan Google Maps die voor andere partijen haar kaarten beschikbaar stelt om zogenaamde te maken.

Jeremiah Owyang van Forrester Research noemt alvast een aantal die kunnen worden gemaakt met het Open platform:
- Sociale applicaties die berichten selecteren gebaseerd op hetgeen je vrienden hebben gelezen of hebben als waardevol hebben aangeduid
- Mobiele applicaties die nieuws genereren gebaseerd op je locatie
- Berichten die afgestemd zijn op een specifiek tijdstip of dag van de week

Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse kranten durven om te gaan met dergelijke nieuwe manieren om hun publiek terug te winnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in