Open kranten
In tijden van dalende advertentie-inkomsten bij uitgeverijen en Nederlandse kranten die aankloppen bij minister Plasterk voor geld, zijn er ook kranten die hun klanten willen terugwinnen door te innoveren. Zo zijn er kranten die twitter inzetten om de actualiteit nauwgezetter te volgen, sommige kranten schrijven weblogs (zie bericht van vandaag dat NRC.next alleen nog maar een weblog gaat bijhouden ) en sommigen bieden hun content gratis aan achter een registratiepagina zoals de New York Times.
De Guardian doet een eigen poging om innovatief te blijven door de ontwikkeling van het Open Platform waarmee ze hun content openen voor anderen. De zogenaamde API stelt externe partijen in staat om nieuwe manieren te ontwikkelen om relevantie en bereik te genereren buiten de website van de Guardian om.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe Guardian zegt hierover het volgende: ‘The Open Platform is the suite of services that make it possible for our partners to build applications with the Guardian. We’ve opened up our platform so that everyone can benefit from our journalism, our brand, and the technologies that power guardian.co.uk.’
Een dappere zet om vanuit een open merk visie meer bereik en relevantie te genereren; Meer bereik omdat gebruikers de journalistieke content kunnen gebruiken in de vorm van applicaties op websites, weblogs en social networks e.d.. Meer relevantie omdat externe partijen applicaties kunnen ontwikkelen die autonoom relevant kunnen zijn. Denk aan Google Maps die voor andere partijen haar kaarten beschikbaar stelt om zogenaamde mashups te maken.
Jeremiah Owyang van Forrester Research noemt alvast een aantal interessante applicaties die kunnen worden gemaakt met het Open platform:
- Sociale applicaties die berichten selecteren gebaseerd op hetgeen je vrienden hebben gelezen of hebben als waardevol hebben aangeduid
- Mobiele applicaties die nieuws genereren gebaseerd op je locatie
- Berichten die afgestemd zijn op een specifiek tijdstip of dag van de week
Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse kranten durven om te gaan met dergelijke nieuwe manieren om hun publiek terug te winnen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid