Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Buikgevoel regeert bij nemen marketingbesluiten

Toch verwacht driekwart van de marketeers dat data binnen drie jaar leidend zullen zijn
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Investeringen in data leiden tot hogere klanttevredenheid en meer omzet. Toch neemt bijna de helft van organisaties nog steeds besluiten op basis van onderbuikgevoel (46%) en niet op grond van feiten (46%). Dat blijkt uit het Data Driven Marketing Onderzoek van DDMA, dat dit jaar voor de tweede keer is gehouden.

related partner content for mobile comes here

 

Organisaties gebruiken data in marketing vooral voor conversie-optimalisatie, gevolgd door doelgroepsegmentatie en het vergroten van klantkennis. De ondervraagde marketeers zien, net als in 2016, dat hun investeringen vooral leiden tot hogere klanttevredenheid (82%) en meer omzet (72%). Een kleine driekwart noemt het verbeteren van de klantervaring als belangrijkste reden om klantdata in te zetten.

 

Machine learning

Het verkrijgen van kwalitatieve (bruikbare) data springt er weer uit als de belangrijkste uitdaging in data driven marketing. Daarnaast leggen de organisaties dit jaar meer focus op privacy en ethiek. De nieuwe Europese privacywetgeving, de AVG, is voor veel organisaties reden om meer met privacy bezig te zijn. 

 

Ondanks dat bijna de helft van de organisaties nu nog beslissingen neemt zonder analytische onderbouwing, verwacht 78% van de ondervraagde marketeers dat nieuwe businessmodellen binnen drie jaar voornamelijk ontwikkeld worden op basis van data.

 

23% van de marketeers zegt nu al klantgedrag te kunnen voorspellen op basis van data. Deze respondenten zien Artificial Intelligence, machine learning en predictive analysis als belangrijkste ontwikkelingen van de komende jaren. Ruim een vijfde van de marketeers verwacht zelfs dat machine learning binnen 3 jaar alle vormen van analytics zal vervangen.

 

Het onderzoek

Het DDMA Data Driven Marketing Onderzoek is uitgevoerd  in samenwerking met de commissie Klantdata & Dialoog. Het volledige onderzoeksrapport is

hier te downloaden.

.

 

Foto: andreypopov / 123RF Stockfoto

 

infographic_data.jpg
infographic_data.jpg
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in