Overslaan en naar de inhoud gaan

Radiozenders voeren radiocampagne voor radioreclame

De commercials moeten adverteerders overtuigen van de kracht van het medium
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Hoe vertel je adverteerders wat je voor elkaar kunt krijgen met radioreclame? De Nederlandse radiostations, verenigd in het Radio Advies Bureau (RAB), besloten zelf het 'goede voorbeeld' te geven. Zij voeren een radiocampagne ter promotie van het eigen reclamemedium. De actie heet 'Radio raakt'.

related partner content for mobile comes here
Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Dit is wat goede radioreclame kan doen


De campagne bestaat uit vier radiocommercials. ‘Alles achterlaten’ (luister 'm hierboven) is de eerste commercial in de reeks. Een rustige vertelstem neemt je als luisteraar mee in een verhaal over een forens in de spits. Het is de bedoeling dat de luisteraar het gevoel herkent: zodra de muziek aanzwengelt, voelt de bestuurder zich ‘vrij’. ‘Je bent zojuist in veertig seconden verandert van een gewone forens in iemand die maar één keer leeft. Dat is wat goede radioreclame kan doen.’

(luister 'm hierboven) is de eerste commercial in de reeks. Een rustige vertelstem neemt je als luisteraar mee in een verhaal over een forens in de spits. Het is de bedoeling dat de luisteraar het gevoel herkent: zodra de muziek aanzwengelt, voelt de bestuurder zich ‘vrij’. ‘Je bent zojuist in veertig seconden verandert van een gewone forens in iemand die maar één keer leeft. Dat is wat goede radioreclame kan doen.’

is de eerste commercial in de reeks. Een rustige vertelstem neemt je als luisteraar mee in een verhaal over een forens in de spits. Het is de bedoeling dat de luisteraar het gevoel herkent: zodra de muziek aanzwengelt, voelt de bestuurder zich ‘vrij’. ‘Je bent zojuist in veertig seconden verandert van een gewone forens in iemand die maar één keer leeft. Dat is wat goede radioreclame kan doen.’

Manifest en tips online


Radioadverteerders en adviseurs worden doorverwezen naar de website ‘radioraakt.nl’. Dit is een ‘etalage’-website met een manifest, goede voorbeelden van radioreclame en tips van experts. De campagne is ontwikkeld door TBWA\NEBOKO en Soundcircus.

radioraakt.nl’. Dit is een ‘etalage’-website met een manifest, goede voorbeelden van radioreclame en tips van experts. De campagne is ontwikkeld door TBWA\NEBOKO en Soundcircus.

’. Dit is een ‘etalage’-website met een manifest, goede voorbeelden van radioreclame en tips van experts. De campagne is ontwikkeld door TBWA\NEBOKO en Soundcircus.

Adverteerders en reclamemakers overtuigen


Het doel is van de campagne is adverteerders overtuigen van de kracht van radio om mensen emotioneel te raken. Liedewij Hentenaar, directeur RAB: ‘Het is een oproep om radio in te zetten zoals het bedoeld is. We moeten de luisteraar trakteren op een goed gevoel in plaats van de luisteraar ‘een opdracht te geven’ en daarmee disruptief te zijn in hun luisterplezier. We helpen adverteerders om de kracht van radio verder te ontdekken en goed te gebruiken.’

Het doel is van de campagne is adverteerders overtuigen van de kracht van radio om mensen emotioneel te raken. Liedewij Hentenaar, directeur RAB: ‘Het is een oproep om radio in te zetten zoals het bedoeld is. We moeten de luisteraar trakteren op een goed gevoel in plaats van de luisteraar ‘een opdracht te geven’ en daarmee disruptief te zijn in hun luisterplezier. We helpen adverteerders om de kracht van radio verder te ontdekken en goed te gebruiken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Rene Audier

Helaas vind ik deze spotjes zeer misleidend en daardoor ook erg irritant. Het lijkt wel of de bestuurder van de auto in die spotjes drugs hebben toegediend gekregen. In plaats van concentratie op het verkeer komt de bewuste bestuurder in een droomwereld terecht.
En bovendien, niet iedereen zit in een auto.
Soms hoor ik reclame op de radio,waarvan ik bij mezelf denk, "O, dat moet ik even in de gaten houden, dat is misschien wat voor mij".
Dus radioreclame werkt echt wel.

Seb de groot

Hoe heet de muziek bij het spotje ' alles achterlaten' ?

Ton

Zeer irritante reclame. Bij mij gaat de radio even uit. Nu zal de maker denken dat hij toch aandacht trekt. Ja maar bij mij en vele anderen werkt dit soort reclame averechts. We kiezen er vaak voor een product uit een irritante reclame niet te kopen.

Bas

Radio vind ik een mooi medium en de campagne voor radioreclame vind ik nog wel aardig. Maar de treiterreclames zoals die van Incentro en Social Deal zijn zo irritant dat ik de radio steeds vaker uitzet of niet meer aanzet.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in