Overslaan en naar de inhoud gaan

Nike vs Adidas

Met veel interesse volg ik momenteel de Olympische Spelen. Niet alleen vanuit sportief oogpunt, maar ook vanuit marketing oogpunt kijk ik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van naar mijn idee mooie aanhakers als Randstad in combinatie met het Holland House en Radio538 tot toch wat matige gratis plakken kaas van Milner - ik kan er niets aan doen maar die actie doet me echt niets.

related partner content for mobile comes here

Een marketing ontwikkeling die mijn specifiek interesse heeft is de titanenstrijd op de Olympische Spelen tussen Adidas en Nike.

Net als bij alle andere grote sportevenementen en competities bevechten deze 2 megabrands elkaar in heftige maten.

Beide sportmerken steken hun ambities niet onder stoelen of banken en geven aan marktleider te willen worden in China.

Niet zo raar als bedacht wordt dat de potentie minimaal 2,6 miljard paar voeten is die wachten op sneakers.

Daarom gaan beide brands ook ver in hun investeringen en initiatieven. Met een investering van maar liefst 100 miljoen dollar is Adidas de officiële sponsor van de Olympische Spelen en probeert op die manier een goede voorsprong op te bouwen.

Medewerkers en vrijwilligers van de Spelen dragen uitsluitend kleding van het Duitse bedrijf en de Chinese atleten moeten - bij winst van een medaille - ook in een Adidas-tenue op het podium verschijnen.

Dit geeft natuurlijk een mega exposure in China en er buiten. Echter net als bij andere evenementen (zoals de NY marathon die werd gesponsored door Asics) is Nike allerminst onzichtbaar.

Atleten dragen namelijk voor en tijdens de wedstrijden gewoon hun eigen sportoutfit. Óók die van China.

En laat nu net Nike de meeste atleten sponsoren, waaronder toppers als tennisser Roger Federer en basketballers Kobe Bryant en LeBron James.

Nike sponsort zelfs 22 van de 28 Chinese sportploegen!

De uitzendingen en zich, natuurlijk de vele herhalingen van de winnende actiebeelden, en natuurlijk de interviews na afloop: het is Nike dat daarmee vaker in beeld komt dan de officiële sponsor.

De grote vraag is dan ook welke strategie beter is .... hoofdsponsor of via de deelnemers een evenement, en daardoor sport en wellicht de markt claimen via de deelnemers.

Saillant detail, de Duitse nationale ploeg draagt de kleding van Nike.

(Gebasserd op hardloopnieuws)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in