Overslaan en naar de inhoud gaan

'Negatieve publiciteit grootste angst voor financiële instellingen'

Media zijn een effectiever middel tegen wanpraktijken dan de een waarschuwing van de financiële toezichthouder Autoriteit Financiële…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de AFM in juli al bekend had gemaakt dat DSB-bank boetes kreeg voor ondeugdelijke hypotheekadvisering, liepen de klanten van DSB-bank pas massaal weg na de oproep van Lakeman. Dat waarschuwingen van de toezichthouder maar weinig impact hebben op het gedrag van consumenten blijkt ook uit het zojuist verschenen boek ‘Naming and shamin in het markttoezicht’, dat Judith van Erp over haar onderzoek schreef.

related partner content for mobile comes here

Naming and shaming, ofwel het openbaar maken van de namen van overtreders op de financiële markt, is een trend in het Nederlandse toezicht. De AFM doet dit om consumenten te waarschuwen voor misstanden en zodat consumenten die bestrafte ondernemingen gaan mijden. Uit het onderzoek van Van Erp blijkt dat mensen meestal niets met die informatie van de toezichthouders doen. Op ondernemers heeft naming en shaming echter wel degelijk effect: Van Erp concludeert zelfs dat financiële instellingen nog liever de financiële straf willen vertienvoudigen als ze daarmee de publiciteit konden vermijden.

Toezichthouders zoals de AFM zouden meer gebruik kunnen maken van de dreiging van negatieve publiciteit, omdat het blijkbaar een krachtig instrument is. Maar uit het onderzoek blijkt dat publiciteit en reputatieschade voor de toezichthouder moeilijk te beheersen zijn: sommige beursgenoteerde bedrijven ondervinden er weinig gevolgen van, terwijl lokale instellingen er aan onderdoor gaan. Daarnaast is de AFM machtig, maar moet zij ook zorgvuldig handelen. De AFM is in de afgelopen jaren terughoudend geweest met het opleggen van formele sancties om de branche niet tegen zich in het harnas te jagen. Zoals bij de DSB-bank te zien was, hebben media zoals Radar en 'burgertoezichthouders' zoals Lakeman minder deelbelangen. Zij kunnen de negatieve publiciteit groots aanzwengelen en zijn volgens Van Erp dan ook minstens zo belangrijk als de toezichthouders.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in