Overslaan en naar de inhoud gaan

Aantal topmerken op sociale netwerken groeit

Het aantal top-100 merken dat aanwezig is op sociale netwerken groeit, maar meestal zijn ze niet actief aanwezig.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de tweede editie van de Social Media Monitor van . Het blijkt dat 35 merken uit de Top 100 merken in Nederland aanwezig zijn op de populaire sociale netwerken in Nederland: , , , , en een eigen weblog. Een half jaar geleden bleek uit de dat nog slechts 14 pct van de Nederlandse merken aanwezig was op sociale netwerken.

related partner content for mobile comes here

Hoewel het aantal merken uit de Top 100 op social media dus is gegroeid, zijn deze in relatief veel gevallen niet actief aanwezig. Zoals ook in de eerste editie te zien was, komt het voor dat een merk een social mediapagina start, maar deze vervolgens niet actief onderhoudt of zelfs niet helemaal afrondt.

Ook valt op dat de merken in de omschrijving van de social mediapagina’s vaak niet expliciet aangeven dat de pagina door het merk is opgezet. De pagina kan daar, in sommige gevallen, op de waargenomen authenticiteit flink voor inboeten. Daarnaast wordt er vrijwel nooit volledig gebruik gemaakt van crosslinking: het doorverwijzen naar andere relevante websites. Men wordt veelal doorgelinkt naar de corporate website, maar niet naar de overige social media websites of initiatieven.

Tot slot is het opvallend dat social media nog vaak alleen campagnematig worden ingezet en niet worden toegepast als constant aanspreekpunt voor de doelgroep. Ook vertonen de social mediapagina’s die zijn ingezet voor een (inmiddels afgeronde) campagne vaak weinig activiteit.

Twitter is het meest gebruikte social network door de 35 aanwezige merken: tweederde heeft een Twitter-account (23 van de 35 merken). Daarna volgen Hyves (16), Netlog (negen), Facebook (zes), LinkedIn (vier) en weblogs (twee).

'Het is duidelijk dat social media sterk leeft onder merken', zegt Niels van der Velden, social media strateeg bij Social Embassy. 'Tegelijkertijd worstelen merken duidelijk met de praktische uitvoering en organisatie van social media marketing binnen hun bedrijfsactiviteiten.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in