Nederlanders lang niet zo milieubewust als andere Europeanen
29 procent van de Nederlanders kiest bewust voor milieuvriendelijke producten of diensten, tegen 54 procent van het totaal aan Europese respondenten.
Porter Novelli verwachti dat hierin niet snel verandering zal komen: 24 procent van de Nederlanders zou willen leren hoe ze meer kunnen bijdragen aan een beter milieu, tegen bijna 55 procent van alle Europese respondenten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEen grote meerderheid (74 procent) in Nederland zegt dat de aankopen voornamleijk worden bepaald door de prijs van het product. Men wil liever nier meer betalen voor milieuvriendelijke producten. De vraag of men bereid is om 20 procent extra te betalen voor een product dat op een duurzame of milieuvriendelijke manier is geproduceerd, wordt door 10 procent van de Nederlanders bevestigend beantwoord.
Voor de totale groep Europese respondenten is dat ruim twee keer zoveel (23 procent). Ook een milieuvriendelijke verpakking of een milieukenmerk haalt Nederlanders niet over de streep: 39 procent zegt in dat geval een product eerder te kopen, tegenover 56 procent van het totale aantal Europese respondenten.
Het milieugedrag van ondernemers wordt daarnaast als minder belangrijk gezien dan in de rest van Europa: 12 procent van de Nederlanders is van mening dat, na het maken van winst, het milieubewustzijn het belangrijkste aandachtspunt voor een bedrijf zou moeten zijn. Voor het geheel aan respondenten is dit percentage bijna tweemaal zo hoog (22 procent).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid