Mobiele marketing: nieuwe ontwikkelingen


Mobile tagging gaat als volgt. Met de camera van je mobieltje of pda lees je een (streepjes)code op een product in. Bijvoorbeeld op een kledingstuk. Of, zoals onlangs bij een modeshow in de Berlijnse Fashionweek, op de huid van een model. In de code is een url verwerkt die je mobieltje pijnloos naar een website loodst met video’s en detailinfo over het product. Je moet daarvoor wel speciale software (een reader) op je mobieltje hebben.
Ook andere technologieën zijn in de marketing in opkomst. Zoals bluetooth, waarmee tegenwoordig bijna alle mobieltjes zijn uitgerust. Via bluetooth kun je passanten op je winkel of restaurant in de buurt wijzen, bijvoorbeeld op stations of vliegvelden. Buitenreclamespecialist Stöer test momenteel een reclamescherm dat via bluetooth van passerende auto’s het automerk, de kleur en de eerste twee tekens van de kentekenplaat herkent. Getoonde reclames worden daarop afgestemd: de bestuurder van de zwarte SLK uit Düsseldorf ziet een proseccoreclame, de witte Zafira uit Krefeld een luierreclame.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSchieten met hagel
Op vergelijkbare wijze kun je mensen die een reclame voor een optreden passeren met bluetooth muziek laten downloaden. Het nadeel van bluetooth: het blijft schieten met hagel. Je bereikt immers iedereen die toevallig in de buurt is, geïnteresseerd of niet. Met RFID-chips (Radio Frequency Identification) kun je gericht communiceren met geïnteresseerde consumenten. Bevestig zo’n RFID-chip bijvoorbeeld in een broek die in het winkelrek hangt, en je kunt degene die hem past in de kleedkamer op een display detailinformatie over die broek laten zien.
Er zijn nog wel wat horden te nemen. Zo is het in veel landen duur om data te downloaden met een mobieltje. Het is wachten op de komst van flatrates, die ook bij ADSL voor een doorbraak zorgden. Op het gros van de mobieltjes staat nog geen reader (waar bovendien nog geen standaard voor ontwikkeld is). En veel mensen weten niet hoe je bluetooth op een mobieltje activeert. Maar dat kan allemaal verkeren.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid