Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobiele marketing: nieuwe ontwikkelingen

We zijn er nog niet helemaal klaar voor, maar interactieve reclame via bluetooth, streepjescodes en RFID biedt marketeers volop nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mobile tagging gaat als volgt. Met de camera van je mobieltje of pda lees je een (streepjes)code op een product in. Bijvoorbeeld op een kledingstuk. Of, zoals onlangs bij een modeshow in de Berlijnse Fashionweek, op de huid van een model. In de code is een url verwerkt die je mobieltje pijnloos naar een website loodst met video’s en detailinfo over het product. Je moet daarvoor wel speciale software (een reader) op je mobieltje hebben.

related partner content for mobile comes here

Ook andere technologieën zijn in de marketing in opkomst. Zoals bluetooth, waarmee tegenwoordig bijna alle mobieltjes zijn uitgerust. Via bluetooth kun je passanten op je winkel of restaurant in de buurt wijzen, bijvoorbeeld op stations of vliegvelden. Buitenreclamespecialist Stöer test momenteel een reclamescherm dat via bluetooth van passerende auto’s het automerk, de kleur en de eerste twee tekens van de kentekenplaat herkent. Getoonde reclames worden daarop afgestemd: de bestuurder van de zwarte SLK uit Düsseldorf ziet een proseccoreclame, de witte Zafira uit Krefeld een luierreclame.

Schieten met hagel

Op vergelijkbare wijze kun je mensen die een reclame voor een optreden passeren met bluetooth muziek laten downloaden. Het nadeel van bluetooth: het blijft schieten met hagel. Je bereikt immers iedereen die toevallig in de buurt is, geïnteresseerd of niet. Met RFID-chips (Radio Frequency Identification) kun je gericht communiceren met geïnteresseerde consumenten. Bevestig zo’n RFID-chip bijvoorbeeld in een broek die in het winkelrek hangt, en je kunt degene die hem past in de kleedkamer op een display detailinformatie over die broek laten zien.

Er zijn nog wel wat horden te nemen. Zo is het in veel landen duur om data te downloaden met een mobieltje. Het is wachten op de komst van flatrates, die ook bij ADSL voor een doorbraak zorgden. Op het gros van de mobieltjes staat nog geen reader (waar bovendien nog geen standaard voor ontwikkeld is). En veel mensen weten niet hoe je bluetooth op een mobieltje activeert. Maar dat kan allemaal verkeren.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in