Minder budget voor sportsponsoring
De uitgaven aan sportsponsoring worden verlaagd. De totale sponsoruitgaven in Nederland lopen in 2012 met 35 miljoen euro terug tot 840 miljoen euro, blijkt uit een rondgang van het vakblad SponsorTribune.
Er is een dubbele dip, zegt sponsoringdeskundige Marcel Beerthuizen van het adviesbureau bigplans. ‘Alleen grote organisaties als IOC of Champions League en de grote voetbalclubs weten nog veel geld uit de markt te halen.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaContracten lopen dit jaar af en er worden minder nieuwe sponsorverbintenissen gesloten, denkt ook sportmarketeer Hans-Willem Dicke. ‘Vooral banken en verzekeraars, die een groot deel van de sportuitgaven voor hun rekening nemen, haken als gevolg van de recessie af.' Hij somt op: 'Dit jaar moeten alleen al twee betaald voetbalclubs, twee schaatsploegen, de tennisbond en de hockeyinternationals (mannen en vrouwen) hun contracten zien te verlengen of op zoek naar nieuwe geldschieters.' Ook moet sportkoepel NOC*NSF na de Olympische Spelen op zoek naar nieuwe sponsors.
Nederland blijft achter bij de internationale trend dat er door bedrijven juist meer geld wordt gestoken in sport. Dicke: ‘Internationaal wordt een groei van de sportsponsoring tot 45 miljard euro in 2015 verwacht.’
Dicke denkt dat ook Nederlandse bedrijven hun pijlen in toenemende mate op buitenlandse sportpartners zullen richten.
Bron: Nederlands Dagblad/SponsorTribune.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid