Foodmonitor: consument vindt dat hij goed weet wat ongezond is


Ruim de helft van de Nederlands is te dik. Dat zegt niet alleen het RIVM, maar dat zeggen de Nederlanders ook over zichzelf (zie Foodmonitor van 7 februari). Om overgewicht terug te dringen zijn er initiatieven om de consument meer te laten bewegen, maar met name ook om consumenten beter te informeren. Dit varieert van het plaatsen van logo’s als ‘Ik Kies Bewust’ op gezonde (of gezondere) producten, tot applicaties voor op de smartphone. Maar is die consument inderdaad zo onwetend? Dat was de insteek van het onderzoek.
Tweederde van de consumenten vindt het volgens de Foodmonitor niet moeilijk om te zien wat gezonde en ongezonde producten zijn als zij boodschappen doen. Hoewel ouderen, lager opgeleiden en mannen het lastiger vinden om het onderscheid te maken, beweert de meerderheid van de ondervraagde groepen dat dit onderscheid voor hen geen problemen oplevert. Zelfs van de consumenten die zichzelf echt te dik vinden heeft meer dan tweederde geen probleem met het onderscheid maken tussen gezonde en ongezonde producten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe onderzoekers schatten in dat naast te weinig beweging, consumenten de verleiding van het ongezonde inderdaad niet kunnen weerstaan. “Dit heeft nogal wat implicaties. Ten eerste kun je vraagtekens zetten bij de huidige initiatieven, die veelal gericht zijn op informeren. Daarnaast is het de uitdaging voor voedingsbedrijven om gezonde producten verleidelijker te maken. Of misschien wel andersom. Ervoor te zorgen dat de meest verleidelijke en lekkere producten de gezonde keuze zijn,” zo menen de onderzoekers.
Food for Food is een initiatief van The Food Agency (www.thefoodagency.nl), de marketingorganisatie van agro- & foodondernemers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid