Overslaan en naar de inhoud gaan

Foodmonitor: consument vindt dat hij goed weet wat ongezond is

Tweederde van de consumenten vindt het (helemaal) niet moeilijk om te zien wat gezonde en ongezonde producten zijn. Dat blijkt althans uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ruim de helft van de Nederlands is te dik. Dat zegt niet alleen het RIVM, maar dat zeggen de Nederlanders ook over zichzelf (zie Foodmonitor van 7 februari). Om overgewicht terug te dringen zijn er initiatieven om de consument meer te laten bewegen, maar met name ook om consumenten beter te informeren. Dit varieert van het plaatsen van logo’s als ‘Ik Kies Bewust’ op gezonde (of gezondere) producten, tot applicaties voor op de smartphone. Maar is die consument inderdaad zo onwetend? Dat was de insteek van het onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Tweederde van de consumenten vindt het volgens de Foodmonitor niet moeilijk om te zien wat gezonde en ongezonde producten zijn als zij boodschappen doen. Hoewel ouderen, lager opgeleiden en mannen het lastiger vinden om het onderscheid te maken, beweert de meerderheid van de ondervraagde groepen dat dit onderscheid voor hen geen problemen oplevert. Zelfs van de consumenten die zichzelf echt te dik vinden heeft meer dan tweederde geen probleem met het onderscheid maken tussen gezonde en ongezonde producten.

De onderzoekers schatten in dat naast te weinig beweging, consumenten de verleiding van het ongezonde inderdaad niet kunnen weerstaan. “Dit heeft nogal wat implicaties. Ten eerste kun je vraagtekens zetten bij de huidige initiatieven, die veelal gericht zijn op informeren. Daarnaast is het de uitdaging voor voedingsbedrijven om gezonde producten verleidelijker te maken. Of misschien wel andersom. Ervoor te zorgen dat de meest verleidelijke en lekkere producten de gezonde keuze zijn,” zo menen de onderzoekers.

is een initiatief van The Food Agency (www.thefoodagency.nl), de marketingorganisatie van agro- & foodondernemers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in