Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkenverdriet: de naam Rubik's Cube is niet meer te beschermen

De driedimensionale puzzel Rubiks Kubus kan niet als merk worden beschermd.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De alombekende draaikubus die we kennen onder de naam Rubik&;s Cube (Rubiks Kubus in het Nederlands), kan niet langer beschermd wordden als merk. Dat heeft het Europees Hof van Justitie donderdag bepaald. De rechters in Luxemburg volgen daarmee het advies dat de advocaat-generaal van het hof in mei gaf, waarmee een uitspraak van een lagere afdeling van het hof uit 2014 is vernietigd.

related partner content for mobile comes here

Uit de Google Shopping-resultaten (zie afbeelding) blijkt dat de kubus onder meer al wordt aangeboden als Magic Cube, Smooth Speed Cube en Yongjun Smooth Speed.

Het Britse bedrijf Seven Towns liet de kubus in 1999 als merk inschrijven. De Duitse speelgoedproducent Simba Toys stapte daarop naar de rechter omdat de technische oplossing van de draaikubus geen merkbescherming zou mogen genieten. Op zijn hoogst zou Rubic&;s cube onder het octrooirecht kunnen vallen, aldus Simba Toys, dat de zaak nu heeft gewonnen.

Nice to know
Het wereldrecord Rubik&;s Cube oplossen werd onlangs verbroken door een Nederlander. Mats Valk (20) uit Amstelveen in 4,7 seconden.

;s Cube oplossen werd onlangs verbroken door een Nederlander. Mats Valk (20) uit Amstelveen

in 4,7 seconden.

in 4,7 seconden.

 

Het hof stelt dat bij de inschrijving ten onrechte niet is gekeken naar niet-zichtbare elementen, zoals het draaivermogen van de kubus. Het is niet de bedoeling van het merkrecht dat een onderneming een monopolie krijgt op technische oplossingen of gebruikskenmerken, stelt het hof verder.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in