Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediagebruik in de boardroom nauwelijks veranderd

Het kijk- en luistergedrag van topbestuurders is vrij traditioneel, ondanks de grote nieuwshonger. Dat blijkt uit onderzoek van Management…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Management Scope voerde hetzelfde onderzoek vijf jaar geleden ook uit. Het mediagebruik van CEO’s, leden van raden van bestuur en commissarissen is sindsdien niet wezenlijk veranderd.

related partner content for mobile comes here

60 procent van de doelgroep leest een gedrukte ochtendkrant. 45 procent van de ochtendkrantlezers leest Het Financieele Dagblad. De Volkskrant en De Telegraaf worden beduidend minder goed gelezen: in beide gevallen door 13 procent van de doelgroep. 5 van de in totaal 96 ondervraagden leest ook Financial Times bij het ontbijt. Management Scope concludeert dat de nieuwsconsumptie op boardroomniveau niet al te internationaal georiënteerd is. (De meest gelezen avond- en weekendkrant (50 pct) is NRC Handelsblad.)

Veel minder bestuurders nemen het nieuws tot zich via smartphone of tablet: nog maar 22,9 procent, terwijl 17 procent de papieren krant afwisselt met smartphone of tablet. Dat heeft wellicht iets te maken met de leeftijd van de ondervraagden. Driekwart van hen is tussen 40 en 65 jaar oud.

De meeste bestuurders checken wel de online nieuwsalerts over hun eigen bedrijf en die van concurrenten, nog voordat zij het huis verlaten. Televisie staat ’s ochtends meestal niet aan in maison bestuursvoorzitter en ook de radio speelt voor vertrek naar het werk geen rol van betekenis. In de auto staan Radio 1 en BNR Nieuwsradio nog altijd op de eerste twee voorkeuzetoetsen.

What’s new?
In de afgelopen vijf jaar hebben we social media sterk zien opkomen. Die social media veroorzaken in de boardroom een waterscheiding. Er zijn actieve bloggers en twitteraars onder de bestuurders, maar anderen kijken er in het geheel niet naar om. De waterscheiding staat los van leeftijd en functie, laat het onderzoek zien. De meerderheid erkent wel de zakelijke meerwaarde van social media.

Enkele kerncijfers:
34 pct checkt Twitter bij de koffie
64 pct gebruikt Linkedin
15 pct schrijft een blog

Overigens zijn de meeste bestuurders terughoudend met het gebruik van sociale media voor privédoeleinden. Er is angst voor schending van privacy, afbreukrisico en reputatieschade. Zakelijke relaties en journalisten lezen immers mee. Ook zegt een deel van de bestuurders niet te weten waar ze de tijd vandaan zou moeten halen om actief te zijn op social media. Bestuurders en commissarissen staan niet bekend als early adopters.

Tijdens kantooruren proberen bestuurders de ‘media madness’ te weren. De smartphone gaat uit tijdens de vergadering en het onderzoek ving ook geluiden op als ‘mediavrije lunch’, ‘dat hijgerige twitter’ en ‘ik wil geen netwerk opgedrongen krijgen.’

Privé mediagebruik
Naast Radio 1 en BNR Nieuwsradio, wordt ook op Radio 4 en 538 afgestemd. Veelgenoemde televisieprogramma’s zijn NOS Journaal (60 pct), RTL Nieuws (18 pct), Nieuwsuur (25 pct) en Pauw en Witteman (30 pct).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in