Overslaan en naar de inhoud gaan

Luistercijfers: NPO Radio 2 zet marktleiderschap voort

Vandaag zijn de luistercijfers van februari en maart bekendgemaakt. NPO Radio 2 blijft marktleider in maar liefst twaalf doelgroepen
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

NPO Radio 2
NPO Radio 2

NPO Radio 2 staat al maanden aan top in 10+ en is met een marktaandeel van 12,8% opnieuw de populairste zender. 

Top 3 10+

Ook in de doelgroep 25-67 kopt Radio 2 de lijst: de Top 2000-zender is met een aandeel van 14,6% ook daar ruim marktleider. In maar liefst 10 andere doelgroepen staat NPO Radio 2 eveneens bovenaan. De zender is daarmee voor veel merken en doelgroepen interessant.

Marktleiderschap Radio 2

Mooie resultaten voor NPO Radio 1 en 5

Maar er zijn meer mooie resultaten te melden: NPO Radio 1 is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met 2% gegroeid. Een mooie prestatie, in het bijzonder omdat het percentage vorig jaar al een forse groei betekende. 

Ook NPO Radio 5 mag niet vergeten worden: de zender groeide de vorige periode al flink en laat dit keer in 10+ (5,7%) een groot verschil zien met dezelfde periode in 2020 (5%). De zender behaalt deze periode in zijn kerndoelgroep (55+) een aandeel van 10,9%; een mooie stijging ten opzichte van dezelfde periode in de afgelopen jaren:

Stijging NPO Radio 5

NPO Radio 3FM en 4 groeien in kerndoelgroep

NPO Radio 3FM laat in 10+ een stijging zien ten opzichte van de vorige meetperiode: de zender groeit van 2% naar 2,2%. In de kerndoelgroep (25-45) is nog een grotere groei zichtbaar: 3FM groeit daar van 3,6% in november en december 2020 naar 4,6% deze periode.

NPO Radio 4 blijft stabiel en houdt hetzelfde marktaandeel op 10+ als bij de vorige meting. In zijn kerndoelgroep (55+) groeit de zender licht naar 4,6%.

Douze points voor jouw merk?

De aankomende maanden zijn er opnieuw veel kansen voor merken bij NPO Radio. Zo staat NPO Radio 2 in het teken van het Eurovisie Songfestival. Op dinsdag 18 mei gaat het spektakel van start en op zaterdag 22 mei is de finale, waarvoor Nederland door de winst van Duncan Laurence automatisch is geplaatst. 

En Radio 2 is erbij! Niet alleen zendt de marktleider live de halve finales en grote finale uit, maar presenteert het alle programma's in de Songfestivalweek live vanuit Ahoy. Diverse artiesten zullen live optreden, er vinden backstagereportages plaats en de zender houdt interviews met de deelnemers.

Op 22 mei wordt de week feestelijk afgesloten met de Internationale Songfestival Top 50, waarvoor het internationale publiek uit maar liefst 16 landen van 10 tot 14 mei kan stemmen. Meer weten? Bekijk ons Songfestivalpakket

Scoren met Oranje

Na het Songfestival kan de Oranjestemming vrolijk worden doorgezet: niet veel later vindt de aftrap van het EK voetbal plaats. Het hele kampioenschap is bij de publieke omroep te volgen, zo zijn alle wedstrijden van Oranje live te beluisteren op Radio 1.

De nieuws- en actualiteitenzender kan natuurlijk ook de rest van de sportzomer niet ontbreken: NPO Radio 1 doet als enige Nederlandse radiozender live verslag van de complete Tour de France. Hiermee was het vorig jaar goed voor ruim 2,2 miljoen luisteraars (10+).

Meer weten over de kansen rondom sport deze zomer? Bekijk dan onze speciale pakketten.

Hoe kan jouw merk groeien met radio?

Benieuwd hoe je al deze mooie cijfers en kansen kan omzetten naar radiosucces voor jouw merk? Wat adverteren op NPO Radio jouw merk kan opleveren? En hoe je je imago, naamsbekendheid en conversie kan versterken?

Op aanstaande donderdagmiddag 22 april hoor en zie je er alles over tijdens het Ster Radiowebinar. Interesse? Aanmelden is gratis.

Ben jij klaar voor het grote radiopubliek?

Wil je meer weten over wat NPO Radio voor jouw merk kan doen? Of wil je een campagne inzetten rondom het Eurovisie Songfestival, de sportzomer of andere NPO-radioprogramma’s? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in