Overslaan en naar de inhoud gaan

Loser generated content

Het eigen gelijk en het ongelijk van de ander is de inzet
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nobelprijswinnaar voor de Economie Paul Krugman stelde ooit de vraag hoe het komt dat Republikeinen - die consequent sociale welvaart afbouwen en de rijken bevoordelen - het toch voor elkaar krijgen om zoveel stemmen van gewone mensen te krijgen.

related partner content for mobile comes here

Mensen die juist slachtoffer worden van dit beleid. Ronald Reagan introduceerde hiervoor een strategie die de Republikeinen tot vandaag tot in de puntjes perfectioneerden: de mythe van de ‘welfare queen, driving a Cadillac’. Niet dat ze bestaat, maar in de verkiezingsstrijd raakt de haat voor profiteurs een gevoeligere snaar dan een complex verhaal over hoe we de maatschappij kunnen verbeteren.

In de strijd tussen narratieven, delft het complexe, genuanceerde narratief altijd het onderspit tegen het simpele, eendimensionale, emotionele narratief. Sociale media lijken dit te versterken. Wie ooit de naïeve hoop koesterde dat sociale media een verrijking van het debat zouden opleveren, moet zich eens een middagje onderdompelen in de commentarensectie onder artikelen op websites van kwaliteitskranten en vakbladen.

De toon is bijna unaniem haatdragend en provocerend. Het eigen gelijk en het ongelijk van de ander is de inzet. Het niveau is om te huilen. Iemand vroeg me onlangs waarom wij geen commentaren hebben op onze blog. Ik zei dat we het ooit hebben geprobeerd, maar alleen loser generated content terugkregen.

Een tijdje terug stond ons bureau in het oog van een kleine socialemediastorm over een campagnebeeld. Wat je in de publieke ruimte over je heen krijgt aan verbale bagger, beledigingen en provocaties is onvoorstelbaar. Wat het vreemdste is… niemand lijkt door te hebben dat ze niet tegen jou roepen, maar naar jou in de publieke ruimte. En wanneer je toch een poging doet om vriendelijk de conversatie aan te gaan, willen ze plots allemaal met je op de koffie.

Ja, doei. Wat denk je zelf?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in