Overslaan en naar de inhoud gaan

Kunst of wetenschap

Zolang als de reclame bestaat, worden er al pogingen gedaan om het ongrijpbare van creativiteit onder controle te krijgen. Wat zou het mooi…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Welnu, je hoeft geen rekenwonder te zijn om te signaleren dat de Nederlandse communicatiebudgetten, op een paar uitzonderingen na, klein zo niet te klein zijn. En je hoeft maar even in dit vak rond te lopen om gevallen te kennen waarbij de vuistdikke beleidsrapporten meer van het beschikbare budget opslokken dan het bedrag dat er uiteindelijk voor daadwerkelijke communicatie overblijft.

related partner content for mobile comes here

En dan weet je ook dat het zoeken naar een bruikbare communicatieboodschap in die, soms deskundige, maar vaak ook deskundologische papierberg verdacht veel lijkt op het zoeken naar een speld in een hooiberg. Hetgeen, zonder een creatieve geest die daar heel goed in is, alles bij elkaar leidt tot versnipperde budgetten, versnipperde communicatie en versnipperde resultaten, die dan vervolgens weer in een eindrapportage worden rechtgepraat. (Zoals menig wel geslaagde campagne postuum van een deskundige analyse wordt voorzien om voor een felbegeerde Effie in aanmerking te komen.)

En dan moet ik, sorry, toch weer even aan Steve Jobs denken: ‘Het is niet de taak van consumenten om te weten wat ze willen. Je kunt beter goed om je heen kijken, zien hoe ze zich gedragen en daar iets moois voor bedenken. Think Different.’ Hij is er verder mee gekomen dan veel techneuten en wetenschappers bij de concurrentie, die door te ingewikkeld denken te ingewikkelde dingen bedachten.

Zelfs een wetenschapper komt vaak verder als hij de kunst van het communiceren verstaat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in