Sent from my iPhone


“Stop hier toch in godsnaam mee!“ zou Van der Gijp zeggen. Bij het lezen van deze oneliners denk ik zelf ook letterlijk: jongens, wie interesseert het nou werkelijk met welk apparaat jij je mail beantwoordt, of nog erger met welk besturingssysteem je werkt (send with Windows Mobile). Vroeger werden onze met inkt en handgeschreven brieven toch ook niet afgetekend met “deze brief is met een MontBlanc vulpen geschreven”?
Het is gewoon een vorm van ordinaire sluikreclame. Of beter gezegd Spam: de ontvanger vraagt immers niet om deze reclame. En nog erger, het initiatief ervan wordt meestal genomen door de derde partij: de fabrikant van het apparaatje. Die zet de oneliner doodleuk alvast in de zogenaamde autohandtekening en verstopt het instellen hiervan zo diep mogelijk weg in de software van het communicatiemiddel. Dat verhoogt lekker de drempel om het te verwijderen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNou zullen sommige lezers denken: “ja, maar hieraan kan ik wel zien dat hij/zij mobiel heeft gereageerd en dat de communicatie niet zo kortaf en vol spelfouten bedoeld is zoals het er staat...” Yeah right, is dus wel zo bedoeld, anders neem je de moeite wel. We zijn de afgelopen jaren immers zwaar getraind in het smsen en e-mailen via de mobiel. En wat betreft de korte berichten: zijn we niet allemaal voorstander van het buiten beschouwing laten van -het woord zegt het al- overbodige informatie? Mocht je je toch echt schuldig voelen over je haastige berichten, dan kun je altijd nog voor een merkloze afsluiter gaan.
Marketingtechnisch vind ik het een krachtige en vooral slimme vorm van branding: het kost niets, heeft groot bereik en iedereen vindt het eigenlijk wel prima zo. Miljoenen reclameboodschappen per dag die voor niks heen en weer vliegen, fantastisch toch?
Als je dit vanuit de psychologie beredeneert, is het ook een super interessant fenomeen: wat motiveert de gebruiker om wel of juist niet gebruik te maken van deze afsluiter? Is het merkbewustzijn: hey look at me and my iPhone 4! Of is het indekken voor haastige communicatie: ja, let even niet op mijn taalfouten hoor!
Anyway, iedereen zal zijn (onbewuste) reden er voor hebben. Ik doe er niet aan mee in ieder geval. Ondanks dat ik wel een gadgetman ben en me soms erg merkbewust gedraag. Dus reken me rustig af op schrijffouten en haastige communicatie!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid