Overslaan en naar de inhoud gaan

Sent from my iPhone

Je kent ze wel, mailtjes die met een smartphone of tablet beantwoord zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

“Stop hier toch in godsnaam mee!“ zou Van der Gijp zeggen. Bij het lezen van deze oneliners denk ik zelf ook letterlijk: jongens, wie interesseert het nou werkelijk met welk apparaat jij je mail beantwoordt, of nog erger met welk besturingssysteem je werkt (send with Windows Mobile). Vroeger werden onze met inkt en handgeschreven brieven toch ook niet afgetekend met “deze brief is met een MontBlanc vulpen geschreven”?

related partner content for mobile comes here

Het is gewoon een vorm van ordinaire sluikreclame. Of beter gezegd Spam: de ontvanger vraagt immers niet om deze reclame. En nog erger, het initiatief ervan wordt meestal genomen door de derde partij: de fabrikant van het apparaatje. Die zet de oneliner doodleuk alvast in de zogenaamde autohandtekening en verstopt het instellen hiervan zo diep mogelijk weg in de software van het communicatiemiddel. Dat verhoogt lekker de drempel om het te verwijderen.

Nou zullen sommige lezers denken: “ja, maar hieraan kan ik wel zien dat hij/zij mobiel heeft gereageerd en dat de communicatie niet zo kortaf en vol spelfouten bedoeld is zoals het er staat...” Yeah right, is dus wel zo bedoeld, anders neem je de moeite wel. We zijn de afgelopen jaren immers zwaar getraind in het smsen en e-mailen via de mobiel. En wat betreft de korte berichten: zijn we niet allemaal voorstander van het buiten beschouwing laten van -het woord zegt het al- overbodige informatie? Mocht je je toch echt schuldig voelen over je haastige berichten, dan kun je altijd nog voor een merkloze afsluiter gaan.

Marketingtechnisch vind ik het een krachtige en vooral slimme vorm van branding: het kost niets, heeft groot bereik en iedereen vindt het eigenlijk wel prima zo. Miljoenen reclameboodschappen per dag die voor niks heen en weer vliegen, fantastisch toch?
Als je dit vanuit de psychologie beredeneert, is het ook een super interessant fenomeen: wat motiveert de gebruiker om wel of juist niet gebruik te maken van deze afsluiter? Is het merkbewustzijn: hey look at me and my iPhone 4! Of is het indekken voor haastige communicatie: ja, let even niet op mijn taalfouten hoor!

Anyway, iedereen zal zijn (onbewuste) reden er voor hebben. Ik doe er niet aan mee in ieder geval. Ondanks dat ik wel een gadgetman ben en me soms erg merkbewust gedraag. Dus reken me rustig af op schrijffouten en haastige communicatie!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in