De waardecreatie van de NIMA AWARDS


Als we het over waardecreatie hebben, dan zijn de NIMA AWARDS wel een heel goed voorbeeld. Op 24 november 2011 is het weer zover en reikt NIMA ook dit jaar weer de NIMA AWARDS uit. De finalisten pitchen hun cases en de aanwezige marketeers beslissen samen met de vakjury wie zich het beste marketingbedrijf van 2011 mag noemen. Doel van de NIMA AWARDS is succesvolle initiatieven in de marketingbranche te stimuleren en te belonen. Want je nek uitsteken met een aansprekend en vernieuwend marketingconcept, daar is in deze tijd moed voor nodig! Kennisdelen is naast stimuleren en belonen een waardevolle bijdrage van de NIMA AWARDS. Marketingkennis naar een hoger niveau brengen door dit met elkaar te delen en te leren van elkaars successen en missers.
Waardecreatie is de kern van marketing
Bij marketing draait alles om waardecreatie, waarde voor de klant, waarde voor de producerende onderneming en waarde voor de stakeholders om die onderneming heen. De laatste jaren hebben we de nodige missers gezien. Organisaties die vergaten dat ze waarde dienden te creëren voor de klant. Het resulteerde in een bankencrisis en vervolgens een eurocrisis. Het is daarom goed dat NIMA het marketingthema “Klantgericht Ondernemen” in het leven heeft geroepen. Want waar iedere marketeer toch zoekt naar de behoefte van de klant en daar met zijn of haar marketingstrategie op in speelt, lijkt lang niet iedereen daar altijd even goed van doordrongen. Kortom, hier moeten lessen worden geleerd, lessen in “Klantgericht Ondernemen”. Hoe hoort het wel? Welke strategie past daarbij? Wat kunnen we ervan leren? En wat moeten we vooral laten?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Klantgericht ondernemen als uitgangspunt voor waardecreatie
Veel van de huidige problemen van ondernemingen zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer “Klantgericht Ondernemen” als uitgangspunt fungeert in de bepaling van de marketingstrategie. Dat betekent heldere keuzes maken, een heldere positionering, onderscheidend vermogen en vooral heel veel aandacht voor de klant. De finalisten in de NIMA AWARDS in de categorie “Klantgericht Ondernemen” zijn: Coolblue, Seats2Meet en VANMOOF. Op deze wijze presenteren de ondernemingen zichzelf op hun eigen websites:
Coolblue
Coolblue gelooft in specialisme. Geen warenhuis, maar een verzameling specialisten. Coolblue schreeuwt niet met lage prijzen, maar geeft advies met verstand van zaken. Coolblue staat voor een obsessieve focus op service. Met 280 Coolblue’ers werken zij keihard om 1,5 miljoen klanten tevreden te maken en te houden. Of nee, meer dan dat: te verwonderen.
Seats2Meet
Seats2meet.com (S2M) faciliteert haar gasten met een dynamische omgeving om (samen) te werken, elkaar te ontmoeten en kennis te delen. Een omgeving waar mensen met hun kennis, expertise en enthousiasme waarde toevoegen aan het grotere geheel. Inspireren en geïnspireerd worden! Natuurlijk kan deze transactionele kant niet zonder een sociale kant. De MINDZ.com Society 3.0 Ecosphere vervult deze sociale rol, door het bieden van virtuele samenwerkingstools. Het creëren van toegevoegde en nieuwe waarde wordt hiermee online gefaciliteerd.
VANMOOF
Zij verwelkomen je op hun website. Bieden je een bijzonder mooie plek met glimmende fietsen en gevoel van vrijheid. VANMOOF streeft één doel na; jou helpen dat je je in de stad snel, makkelijk en in stijl kunt verplaatsen. Ze willen je de perfecte woon-werkverkeer tool bieden door optimalisatie van de Nederlandse stadsfiets. Ze houden het eenvoudig; verwijderen de overbodige zaken, terwijl ze comfort en stijl bieden. Roepen op tot het ontdekken van hun website. Ze zijn tenslotte altijd open! Heb je vragen of opmerkingen, laat het weten. Ze vinden het altijd plezierig van je te horen.
(vrij vertaald vanuit het engels; toegegeven, het engels is mooier.....)
Klantgericht Ondernemen is een zaak van de totale bedrijfsvoering
Ooit ben ikzelf opgevoed door Duitse klanten, altijd bereikbaar zijn, altijd de juiste actuele voorraadgegevens paraat hebben en antwoord geven op vragen. Punktlich , Grundlich, luisteren en doorvragen. Oplossingen aanbieden en deze zo snel en zo goed mogelijk uitvoeren. Geloof me, als je bij Duitsers verwachtingen moet overtreffen dan dient echt de hele organisatie daar aan mee te werken. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe deze finalisten het “Klantgericht Ondernemen” in hun hele bedrijfsvoering hebben doorgevoerd.
Mooie finalisten ter inspiratie
De komende weken ga ik deze toppers in klantgericht ondernemen volgen en de wijze lessen beschrijven die wij uit hun successen kunnen trekken. Bovendien ben ik heel nieuwsgierig naar de lering die de jury van de NIMA AWARDS 2011 hieruit trekt. Jij ook? Blijf mijn blogs op www.molblog.nl dan volgen. Zelf wijze lessen over Klantgericht Ondernemen die je wilt delen? Voel je vrij dan te reageren op deze blog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid