Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN doet landjepik op consumentenmarkt

De totale omzet van KPN daalde met 2,6 procent, maar de opbrengsten van de consumententak groeiden met 1,5 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

KPN zag de omzet afgelopen kwartaal opnieuw dalen, door aanhoudende druk op de zakelijke markt. De opbrengsten uit telecom- en televisiediensten voor consumenten namen daarentegen wel toe. Ook wist het bedrijf, afgezien van eenmalige posten, de winstgevendheid te verbeteren.

related partner content for mobile comes here

De totale omzet van KPN daalde met 2,6 procent tot 1,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda), geschoond voor eenmalige posten, ging daarentegen met 10 procent omhoog naar 662 miljoen euro. De nettowinst daalde met bijna de helft tot 45 miljoen euro, maar dat komt door de eenmalige kosten die het bedrijf maakte om schuldpapier terug te kopen. Daarmee verlaagde het zijn leenkosten op de langere termijn.

KPN verdiende met name meer geld aan bel-, internet- en televisiebundels voor consumenten thuis. Afgezien van een belastingmeevaller vorig jaar ging ook de omzet uit mobiele diensten voor particulieren omhoog. De totale opbrengsten van de consumententak dikten met 1,5 procent aan tot 802 miljoen euro.

Er kwamen in het derde kwartaal per saldo 6000 klanten bij met een breedbandabonnement. Het aantal gebruikers van interactieve televisie nam met 22.000 toe, mede dankzij het uitgebreide voetbalaanbod van KPN. Het aantal mobiele klanten steeg met 36.000. Inmiddels nemen ruim 1 miljoen mensen zowel vaste als mobiele diensten af bij KPN.

Topman Eelco Blok had eerder al voorspeld dat de consumentenomzet na een lastige eerste jaarhelft weer zou aantrekken. In de zakelijke markt laat die verbetering nog altijd op zich wachten. De prijzen blijven onder druk staan, aldus de bestuursvoorzitter. KPN gaat er nog altijd vanuit dat het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten dit jaar in lijn zal zijn met dat van 2015.

Bron: ANP

Beeld: Still uit de eigen docuserie &;&; van KPN

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in