Overslaan en naar de inhoud gaan

Creatieveling Torben Raun maakt reclamefilm Pekelharing met iPhone 6

Geen dure camera’s voor de in Amsterdam gevestigde Deen. Zijn iPhone volstaat.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Hij schoot in het verleden beeld voor campagnes van grote merken als KPN, Unibet, Albert Heijn, Nike en Playboy. Wat recenter was hij actief voor Pekelharing: een webwinkel die tassen verkoopt, gemaakt van oude autogordels. In een met Adformatie vertelde hij dat hij het campagnebeeld voor Pekelharing (deels) schoot en bewerkte met alleen zijn iPhone 6, wat zorgde voor extreem lage productiekosten. Nu is er een film voor de tassenwinkel. Deze schoot hij ook met zijn telefoon.

related partner content for mobile comes here

Totale uitgaven: €6,99

Zijn lage productiekosten hebben vooralsnog geen negatieve invloed op zijn inkomsten. ‘Het geld dat ik krijg van klanten blijft hetzelfde’, zegt hij tegen Adformatie. ‘De productiekosten zijn inderdaad laag, omdat er geen sprake is van een extra producer of assistenten.’ Net als zijn eerdere campagnebeeld voor Pekelharing, gebruikte Raun een iPhone-app. ‘Ik heb een filmapp van €6,99, waardoor ik met mijn telefoon in 4K kan schieten. De consument ziet niet eens dat het met een telefoon is gefilmd.’

Het beeldmateriaal voor Pekelharing is bewerkt met Adobe Premier, Adobe After Effects is gebruikt om de ruis te verwijderen. Volgens Raun hoef je geen dure camera te hebben voor mooie content. ‘Kijk maar naar de influencers van tegenwoordig. Zij hebben geen dure camera’s, maar hebben wel kwalitatief goede video’s.’

Bekijk hieronder de reclamefilm van Torben Raun. De tekst gaat verder onder de video.

Revolutionaire Raun

Volgens de creatieveling is er sprake van een revolutie. Het is tegenwoordig niet meer nodig om hoge productiekosten te maken met initiatieven als deze. ‘De revolutie begon met de komst van Digital Single-Lens Reflexcamera’s. Ik heb zelf met de Canon 5D mark II in 2010 op één dag zes films voor Scheidegger gemaakt. Deze films waren te zien op veel tv-zenders voor een periode van drie jaar.’ Hier is sprake van een enorme efficiëntie.  

Volgens Raun geldt dat niet per se voor de reclamewereld. ‘Ze gaan niet altijd mee met de tijd. Bijna niemand maakt bijvoorbeeld gebruik van fotografen die ook kunnen regisseren, zodat naast foto’s meteen bewegend beeld kan worden geschoten.’ De in Amsterdam gevestigde Deen zegt dat hiermee tijd en geld kan worden bespaard, maar er is meer. ‘Eén persoon is verantwoordelijk voor alle creatieve processen, waardoor er geen kwaliteit in de keten verloren gaat’, zegt Raun tot slot. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in