Overslaan en naar de inhoud gaan

Koffiedik Kijken 2008: zien wat je graag wilt zien

Een nieuw jaar, dus borrelt ook reclame en marketingland zich suf. Vandaag was de beurt aan het jaarlijkse Koffiedik Kijken van Adformatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bedoeling is om van de sprekers de voorspellingen te horen voor het komende jaar. Maar niet iedereen deed een serieuze poging daartoe.

related partner content for mobile comes here

De line-up van de dag:
-Sander van der Laan - Albert Heijn
-Yves Gijrath - Gijrath Media Group en Miljonair Fair
-Bert Groenewegen - PCM Uitgevers
-Dirk Scheringa - DSB Bank & AZ
-Maarten Spanjer - Schrijver en acteur
-champagne en netwerkpraat

Een kort overzicht van wat er werd gezegd:

Sander van der Laan - Albert Heijn
Commercieel directeur van Albert Heijn Van der Laan wandelde in vijf stappen mee door de wereld van de supermarkt. Hij sprak over schizofrenie van de klant, de vraag of we in depressie zitten of dat we ons dat laten aanpraten, over prijs als marketinginstrument, over het belang van personeel en over de revival van identieke groei.

Sander van der Laan (foto Jeroen Mirck)

Yves Gijrath - Gijrath Media Group en Miljonair Fair

Volgens Gijrath is het komend jaar bespiegelen onzin, want met de snelle ontwikkelingen in het internettijdperk kun je niet zinvol voorspellen. Met andere woorden, koffiedik kijken is 'zien wat je graag wilt zien'. Ben ik het mee eens, vandaar de titel van dit stuk.

Toch gaf hij een enorme opsomming van voorspellingen, sommige met een serieze en andere met een minder serieuze toon. Een paar voorbeelden:

DAG gaat stoppen, De Pers wordt marktleider van de gratis kranten. Metro en Spits hobbelen mee. Tijdschriften blijven in het algemeen een succes, maar trash houdt het minder lang vol. Er komen meer titels voor ouderen. En: web tv en digitale media groeien hard.

Bert Groenewegen - PCM Uitgevers
De krantenman keek nog even terug naar het voor PCM roerige verleden (dat met het enqueteonderzoek nog een staartje krijgt). Voor nu heeft hij aan zijn medewerkers "rust, regelmaat en reinheid" gepredikt.

Er is veel innovatie geweest, o.a. websites bij de papieren titels en aanvullende websites. AD is de derde nieuwssite van Nederland. DAG heeft nog niet aan de verwachtingen voldaan, maar ze leren snel bij PCM. En o ja, gratis kranten en internet hebben de organisatie weer wakker gemaakt.

Dat was heel veel terugkijken, maar hij had ook een paar voorspellingen:
-alle mediabereik wordt in grp's uitgedrukt;
-distributie blijft speerpunt van kranten;
-kracht van krantenmerken is net zo belangrijk als het nieuws dat zij brengen;
-de krant blijft een 'vertrouwde vriend' waar de lezer niet goed zonder kan;
-one stop shopping: iedereen kan bij PCM terecht;
-financiele kansen: overnames
-van vier gratis kranten blijven er drie over;
-het sportjaar 2008 wordt voor PCM zeer belangrijk

Dirk Scheringa - DSB Bank & AZ
Scheringa en de zijnen bieden eenvoudige producten met aantrekkelijke tarieven. Dat alles vooral met passie, commitment, kwaliteit en de wil om te ontwikkelen. En: wat andere uitbesteden doen ze bij DSB zelf, inclusief de reclames maken, drukken, websites bouwen. 'Want daar zijn we goed in', zei de oprichter.

Een paar van zijn voorspellingen: lagere economische groei, "verwildering" van de samenleving (Wilders en Verdonk vechten voortdurend met elkaar en de media volgen hype na hype), voetbal op tv gaat weer terug naar de NOS, Scheringa gaat samen met John de Mol bekijken hoe zij voetbal kunnen uitzenden. (Hij vindt wel dat iedereen de samenvattingen moet kunnen zien. En live-voetbal moet ook voor 96 procent van de kijkers bereikbaar zijn.)

En meer op media gericht: meer internetverkoop en internetbankieren, oude media gaan veranderen. En met verwijzing naar de vorige spreker: 'de krant is misschien een vertrouwde vriend, maar lang niet iedereen wil er nog in adverteren.' (Oef, dat deed pijn.)

Maarten Spanjer - Schrijver en acteur
Een luchtige afsluiting van Spanjer met een verhaal over een door voetbalvriendjes Suurbier en Van der Gijp verknalde bespreking met een reclamebons. Stiekem een erg grappige afsluiter.

Champagne en netwerkpraat
Waar het voor velen natuurlijk echt om gaat: champagne drinken en bijpraten met vakbroeders en ?zusters. Heb ik ook gedaan. O.a. met Jeroen Mirck van wie ik de fotografie heb 'geleend'. Jeroen, da's wel ok toch, voor deze keer?

Zie ook

Borrel (foto Jeroen Mirck)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in