Overslaan en naar de inhoud gaan

I-modesucces in Japan

In 1999 bracht NTT DoCoMo, de wireless dochter van Nippon Telephone and Telegraph, een mobiele internetservice op de Japanse markt: i-mode.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

I-mode was opgezet als experiment om ervaring op te doen met mobiele (2G, low-band) internettechnologie en businessmodellen, met het oog op de uiteindelijke exploitatie van toekomstige broadband mobiele netwerken (3G). Binnen anderhalf jaar had de eenvoudige service echter ruim 10 miljoen abonnees, die hun mobieltjes gebruikten voor e-mail, informatie opvragen en zelfs e-commerce. Hoe is dat succes verklaarbaar?

related partner content for mobile comes here

Gebruikers werden aangetrokken door de i-mode eigenschap ‘altijd ingeschakeld’: ze betalen voor gedownloade informatie, niet voor online tijd. Content providers werden aangetrokken door de mogelijkheid kleine fees te berekenen via NTT DoCoMo’s maandelijkse rekeningen, wat creditcardfacturering overbodig maakte. Verder benutte NTT DoCoMo de voordelen van moeder NTT, zoals de enorme R&D-capaciteiten en het bestaande relatienetwerk met telefoonfabrikanten en lokale content providers.

Een combinatie van innovatieve strategieën en specifieke Japanse omstandigheden deed de rest. Een voorbeeld. Als doelgroep werden stadsjongeren gekozen, met hoge besteedbare inkomens. Deze doelgroep was opgegroeid met elektronische gadgets (Walkman, Gameboy), zodat gefocust werd op het bieden van entertainmentcontent. De jongeren hadden echter nauwelijks pc-ervaring: in Japan heeft pc- en internetgebruik zich laat en langzaam ontwikkeld, onder meer vanwege het complexe Japanse schrift en hoge wired-internetkosten. Door het ontbreken van een keyboardgerichte pc-cultuur bestond geen drempel voor gegevensinvoer en internetten via het mobieltje. Sterker, voor miljoenen Japanners bood i-mode de eerste Internet-ervaring.

< SIZE=1>Bron: california management review
<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in