I-modesucces in Japan
I-mode was opgezet als experiment om ervaring op te doen met mobiele (2G, low-band) internettechnologie en businessmodellen, met het oog op de uiteindelijke exploitatie van toekomstige broadband mobiele netwerken (3G). Binnen anderhalf jaar had de eenvoudige service echter ruim 10 miljoen abonnees, die hun mobieltjes gebruikten voor e-mail, informatie opvragen en zelfs e-commerce. Hoe is dat succes verklaarbaar?
Gebruikers werden aangetrokken door de i-mode eigenschap ‘altijd ingeschakeld’: ze betalen voor gedownloade informatie, niet voor online tijd. Content providers werden aangetrokken door de mogelijkheid kleine fees te berekenen via NTT DoCoMo’s maandelijkse rekeningen, wat creditcardfacturering overbodig maakte. Verder benutte NTT DoCoMo de voordelen van moeder NTT, zoals de enorme R&D-capaciteiten en het bestaande relatienetwerk met telefoonfabrikanten en lokale content providers.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaEen combinatie van innovatieve strategieën en specifieke Japanse omstandigheden deed de rest. Een voorbeeld. Als doelgroep werden stadsjongeren gekozen, met hoge besteedbare inkomens. Deze doelgroep was opgegroeid met elektronische gadgets (Walkman, Gameboy), zodat gefocust werd op het bieden van entertainmentcontent. De jongeren hadden echter nauwelijks pc-ervaring: in Japan heeft pc- en internetgebruik zich laat en langzaam ontwikkeld, onder meer vanwege het complexe Japanse schrift en hoge wired-internetkosten. Door het ontbreken van een keyboardgerichte pc-cultuur bestond geen drempel voor gegevensinvoer en internetten via het mobieltje. Sterker, voor miljoenen Japanners bood i-mode de eerste Internet-ervaring.
<#FONT SIZE=1>Bron: california management review
<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid