Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoezo brand loyalty?

Branding is hot, zoals ik schreef in mijn recensie van het boekwerkje van Michel Jansen in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Branding is hot, zoals ik schreef in mijn recensie van het boekwerkje van Michel Jansen in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing (pag. 125). In ditzelfde nummer vertelt Baptiest Coopmans (sinds kort bij
actief) aan Theo van Vugt dat merken in het veld (van internet providers) geen heilige graal zijn, maar vehikels om proposities over te brengen.

related partner content for mobile comes here

Bij toeval stuitte ik vandaag op een van Jean-Noel Kapferer (professor in marketing aan het HEC in Parijs) in Ivey Business Journal. Hij opent zijn artikel 'The roots of brand loyalty decline: an international comparison' met de woorden: 'Brand loyalty is a marketer's Holy Grail'.

In dit artikel gaat Kapferer uitgebreider in op het begrip 'merkentrouw' zoals wij dat in het Nederlands kennen. Hij snijdt een interessant fenomeen aan: het begrip 'loyalty' kan in de drie voornaamste taalgebieden binnen Europa (Duits, Engels, Frans) een verschillende betekenis hebben, met alle gevolgen van dien.

Afsluitend poneert hij een zienswijze waar langer over nagedacht moet worden. Hij stelt duidelijk (en naar mijn mening terecht) dat er pas sprake kan zijn van ware brand loyalty als de klant in de positie is om te kiezen. Dan moet er uiteindelijk ook wat te kiezen zijn voor de klant. Dat zou in het licht van branding ook kunnen betekenen dat er naast inkrimping van het aantal merken ook weer eens gedacht zou moeten worden aan het uitbreiden van het aantal merken. Denk bijvoorbeeld aan de , waarbij een oud merk weer van stal wordt gehaald en actief wordt naast andere, reeds bestaande (veelal nieuwere) merken in het portfolio.

We gaan interessante tijden tegemoet!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in