Adformatie met Microsoft: een LAT-relatie?


Het is begrijpelijk dat mijnheer Mirck zich op zijn Adfoblog zo verliest. Het is immers niet leuk dat je als journalist op een mooie dag in april 2007 wordt wakker gekust door Bill Gates, of erger nog door Steve Ballmer.
Want zijn baas, Léon Bouwman, gaf netjes antwoord op een paar kritische vragen met als kern de kwestie of hij zich voor de marketingkar van ons geliefde softwarehuis laat spannen. Tot zover is er dan niks mis.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSToegegeven, de kop 'Microsoft koopt zich in bij Adformatie' is van een bepaald vilein gehalte, maar dekt de feiten wel: voor een zak geld verzekert Microsofts Nederlandse marketingafdeling zich van de kwaliteiten van Adformatie. Dat gaat een stuk verder dan adverteren, ze verbinden naar eigen zeggen hun A-merken in een samenwerking.
Dat zijn wat mij betreft de 'marketingfacts' die dan ook keurig op het gelijknamige weblog verschenen. Inclusief enkele nuttige reacties, onder meer van de hoofdredacteur zelf die het uiteraard met de genoemde kop boven het artikel niet eens is.
Bouwman spuugt niet, maar geeft keurig antwoord en ik geloof hem op zijn woord. Want het is een kerel van stavast die wel tegen kritiek kan en weet dat je vertrouwen doorgaans niet zo vaak kunt beschamen, Zelfs niet als presentator van LiveMSN.tv zoals iedereen zelf nog kan vaststellen; je zal jezelf daar maar te kijk gezet hebben met voorgekookte prut. Tot eventueel het tegendeel bewezen is, gaat dat onder Bouwman gewoon wel journalistiek straks, punt uit.
Maar de feiten blijven de feiten: dat Microsoft tegen (forse?) betaling haar marketing koppelt aan een belangrijke marketingtitel. En dat moet kunnen, of niet?
Maar hoe staat Microsoft er in? Drie vragen gesteld:
1. Waarom in zee met Adformatie?
"MSN heeft niets toe te voegen aan de reactie van Leon Bouwman op het bericht op Marketing Facts"
2. Met hoeveel geld?
"Over geld doet MSN geen mededelingen"
3. Hoeveel kijkers had MSNlive.tv en hoe lang loopt dat al?
"MSNLive.tv bestaat sinds maart 2006. Blijkbaar is de interesse zodanig dat Adformatie wilde gaan samenwerken."
Dat eerste antwoord impliceert dat Microsoft niet wil zeggen wat de revenuenen zijn voor haar aandeelhouders van deze investering in web-tv met Adformatie. Het laatste antwoord vind ik briljant van Microsoft.
En mijnheer Mirck? Glimlachend veeg ik zijn klodders uit m'n gezicht. Binnenkort kom ik deze doorgaans aardige en slimme jongeman vast weer ergens tegen. Dan vraag ik hem vriendelijk of hij al een gratis Vista-pakket heeft mogen ontvangen, of een foto met handtekening van zijn collega Ballmer.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid