Het dubbele brein van de consument
Ons brein is een duaal systeem, hebben wetenschappers al lang geleden vastgesteld. Keuzes en beslissingen komen tweezijdig tot stand.
Systeem 1, dat nog stamt uit de oertijd, werkt primitief, intuïtief en razendsnel. Het trekt conclusies uit kleine stukjes informatie: je komt een probleem tegen en meteen springt er een oplossing in je brein omhoog.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisSysteem 2, van later datum, is veel rationeler: het weegt voors en tegens af en ‘overdenkt’ nog eens rustig of de beslissing van systeem 1 nou wel zo verstandig was.
Marketing draait voor een belangrijk deel om kennis van de manier waarop mensen een besluit nemen. Je kunt systeem 1 als marketeer dus niet negeren. Toch hebben de meeste marketeers een sterke voorkeur voor systeem 2. Hun plannen en acties komen op een rationele manier tot stand, en ze gaan ervan uit dat dit ook geldt voor de consument. Dat is een strategische fout van jewelste: ook rationele campagnes worden vaak intuïtief beoordeeld.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid