Heineken schrapt banen, raakt dat ook de Nederlandse marketingafdeling?
Heineken gaat als gevolg van de coronacrisis aanzienlijk in de personeelskosten snijden. De uitgaven voor medewerkers op het Nederlandse hoofdkantoor en regionale kantoren van de bierbrouwer moeten met ongeveer 20 procent omlaag, waardoor banen verloren gaan. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten, laat een woordvoerder van het bedrijf weten. Hij kon nog geen precieze aantallen noemen.
Of dat ook gevolgen heeft voor het marketingcommunicatieteam van Heineken in Nederland is nog niet te zeggen. ‘We hebben op dit moment geen lokale wijzigingen te melden’, zegt een woordvoerder.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaPessimisme overheerst
Ook is nog niet duidelijk hoeveel mensen het zou raken. Op het hoofdkantoor en de regionale kantoren van Heineken werken ongeveer 1700 mensen. Het grootste deel daarvan is in Nederland werkzaam. Heineken. In totaal heeft Heineken zo'n 85.000 mensen in dienst.
In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht Heineken aanzienlijk minder bier dan een jaar eerder, doordat wereldwijd bars en restaurants werden gesloten wegend de coronapandemie. Het volume in die periode daalde op jaarbasis met 8,3 procent tot 165,4 miljoen hectoliter. De winst kelderde in dezelfde periode tot 396 miljoen euro, tegenover 1,7 miljard euro in de eerste negen maanden van 2019.
Ondanks een verbetering in de zomermaanden, toen nog maar 2,1 procent minder drank werd verkocht dan een jaar eerder, blijft topman Dolf van den Brink pessimistisch. Een tweede golf van de virusuitbraak en eventuele nieuwe oplevingen van het coronavirus zullen de verkoop van bier verder schaden. Daar komt de verwachte recessie als gevolg van de pandemie nog bovenop, zo stelt hij in een toelichting.
Lees ook:
David Lette (Heineken): ‘We koppelen duurzaamheid voor het eerst aan het merk Heineken’
Heineken haakt in op 6-personen-regel, grappig of onverantwoord naar jongeren?
In ‘Back to the bars’-campagne claimt Heineken dat er maar één ding beter is dan een avond uit...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid