Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken schrapt banen, raakt dat ook de Nederlandse marketingafdeling?

De uitgaven voor medewerkers op het Nederlandse hoofdkantoor en regionale kantoren moeten met zo’n 20 procent omlaag.
Een eerdere inhaker van Heineken op de maatregelen rond de pandemie
Een eerdere inhaker van Heineken op de maatregelen rond de pandemie
Een eerdere inhaker van Heineken op de maatregelen rond de pandemie
Een eerdere inhaker van Heineken op de maatregelen rond de pandemie

Heineken gaat als gevolg van de coronacrisis aanzienlijk in de personeelskosten snijden. De uitgaven voor medewerkers op het Nederlandse hoofdkantoor en regionale kantoren van de bierbrouwer moeten met ongeveer 20 procent omlaag, waardoor banen verloren gaan. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten, laat een woordvoerder van het bedrijf weten. Hij kon nog geen precieze aantallen noemen.

related partner content for mobile comes here

Of dat ook gevolgen heeft voor het marketingcommunicatieteam van Heineken in Nederland is nog niet te zeggen. ‘We hebben op dit moment geen lokale wijzigingen te melden’, zegt een woordvoerder.

Pessimisme overheerst

Ook is nog niet duidelijk hoeveel mensen het zou raken. Op het hoofdkantoor en de regionale kantoren van Heineken werken ongeveer 1700 mensen. Het grootste deel daarvan is in Nederland werkzaam. Heineken. In totaal heeft Heineken zo'n 85.000 mensen in dienst.

In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht Heineken aanzienlijk minder bier dan een jaar eerder, doordat wereldwijd bars en restaurants werden gesloten wegend de coronapandemie. Het volume in die periode daalde op jaarbasis met 8,3 procent tot 165,4 miljoen hectoliter. De winst kelderde in dezelfde periode tot 396 miljoen euro, tegenover 1,7 miljard euro in de eerste negen maanden van 2019.

Ondanks een verbetering in de zomermaanden, toen nog maar 2,1 procent minder drank werd verkocht dan een jaar eerder, blijft topman Dolf van den Brink pessimistisch. Een tweede golf van de virusuitbraak en eventuele nieuwe oplevingen van het coronavirus zullen de verkoop van bier verder schaden. Daar komt de verwachte recessie als gevolg van de pandemie nog bovenop, zo stelt hij in een toelichting.

Lees ook:

David Lette (Heineken): ‘We koppelen duurzaamheid voor het eerst aan het merk Heineken’

Heineken haakt in op 6-personen-regel, grappig of onverantwoord naar jongeren?

In ‘Back to the bars’-campagne claimt Heineken dat er maar één ding beter is dan een avond uit...

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in