Overslaan en naar de inhoud gaan

Heemskerk is blij met SMS-gedragscode

Naar aanleiding van een groot aantal klachten over sms-diensten komt er een aangescherpte sms-gedragscode voor aanbieders van mobiele…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Staatssecretaris Heemskerk is blij met de vernieuwde gedragscode, die door de mobiele operators in samenwerking met service providers, SMS-dienstverleners en contentaanbieders is opgesteld.

related partner content for mobile comes here

Hij riep het bedrijfsleven zomer 2007 op om een einde te maken aan de onduidelijkheden met schijnbaar 'gratis'-sms-jes (met name ringtones).
Vooral kinderen waren hiervan de dupe.

Op een door Heemskerk geopend klachtenloket op kwamen in totaal tot nu toe 747 klachten binnen.

De belangrijkste elementen van de nieuwe gedragscode zijn:

1. Er komt een sms-diensten filter; consumenten krijgen de mogelijkheid om aan te geven dat zij willen worden uitgesloten van het gebruik van bepaalde sms-diensten. Dit betekent dat ouders bijvoorbeeld een mobiele telefoon abonnement kunnen aangaan voor hun kinderen zonder dat het kind gebruik kan maken van betaalde sms-diensten.

2. Er komt een strengere sms reclame code; deze code geeft richtlijnen voor reclame uitingen. Zo moet altijd duidelijk zijn of het om een abonnementsdienst gaat, wat de precieze kosten zijn, waar de consument terecht kan met vragen, om hoeveel sms-jes het gaat, etc. De code is aangemeld bij de Reclame Code Commissie.

3. Er komt een onafhankelijke commissie handhaving sms-diensten die kan oordelen over de gedragingen van sms-dienstverleners en content aanbieders en die sancties kan opleggen bij overtredingen van de sms reclame code.

4. Bij geschillen over sms-diensten kan de consument naar de geschillencommissie waarbij alle telefoon operators zijn aangesloten.

5. Er komt een website met een online databank waarin een actueel overzicht komt van alle sms-abonnementsdiensten, informatie over de aanbieder van de diensten, de kosten die daaraan zijn verbonden, etc.

Begin april treedt de nieuwe code, die door alle operators, service providers en SMS-dienstverleners ondertekend zal worden, naar verwachting in werking.

Op 1 juli zal het sms-diensten filter naar verwachting gereed zijn. Hiermee moeten de onduidelijkheden definitief tot het verleden gaan behoren. De Consumentenautoriteit en OPTA kunnen optreden tegen individuele bedrijven die de wettelijke regels overtreden.
(bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in