Overslaan en naar de inhoud gaan

Hersenonderzoek: nieuwe marketinginzichten

Uit hersenonderzoek komen nieuwe inzichten naar voren die bepaalde marketingmodellen en –paradigma’s onhoudbaar maken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De strijd om aandacht wordt nog altijd gezien als hét centrale marketingprobleem. Hersenonderzoek laat echter zien dat we wensen niet in hoofden van consumenten kunnen inprenten maar dat we, omgekeerd, bij reeds bestaande behoeften en emoties moeten aanhaken.

related partner content for mobile comes here

Een ander voorbeeld is het recall-model, dat stelt dat bewuste herinnering een voorwaarde is voor effect. Uit hersenonderzoek blijkt echter dat een impliciet opslagsysteem in de hersenen veel relevanter is voor (koop)gedrag dan expliciete gedachten.

Reclame werkt dus ook zonder dat gebruikers zich die expliciet herinneren; 95 procent van het effect van marketing blijft impliciet. Ook de veronderstelling in veel onderzoek dat mensen informatie zouden kunnen geven over redenen voor hun gedrag is onjuist. Dat kunnen ze zelden. Meer impliciete metingen zijn dus nodig.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in