CMO Frank Rövekamp van Vodafone: 'De iPhone heeft klanten opengesteld voor mobiel internet'
Hieronder enkele uitspraken van Rövekamp.
Over de iPhone:
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
‘We hebben er serieus naar gekeken, maar het is niet doorgegaan. Het is een geweldig stuk innovatie, maar nog niet uitontwikkeld. Je krijgt als klant niet de ervaring die je verwacht te krijgen.
‘Wij leveren highspeed-netwerken, maar de iPhone is daar niet geschikt voor. Er zijn zaken die de iPhone kan, die de telefoons van Nokia, Samsung en andere ook al kunnen. De user interface is erg scherp, maar ik kan je zeggen dat er toestellen aankomen die veel meer kunnen.
‘De iPhone heeft de klanten wel opengesteld voor mobiel internet. De hele industrie komt nu in beweging. Binnen Vodafone krijg ik opeens veel meer alle neuzen in dezelfde richting door deze gemeenschappelijke uitdager. We willen laten zien wat wij kunnen. Mobiel internet komt hierdoor echt op een hoger niveau.’
Over het prijsbeleid:
‘In sommige landen is de prijs met meer dan 20 procent gedaald in de laatste jaren. Als wij niet in staat zijn om dat te compenseren door onze klanten meer te laten bellen, dan hebben we een groot probleem. We stimuleren dus erg de prijselasticiteit. Ik daag de landen ook uit om daar op te letten. Ik wil dat ze een prijshuis neerzetten dat klanten aanzet tot meer belminuten. Terwijl de kosten gelijk blijven.’
Over mobiel internet:
‘Het gaat allemaal langzamer dan we gedacht hadden. We lopen anderhalf jaar achter op onze plannen met mobiel internet. En dan doen wij het nog goed. In mobiele telefonie heeft iedereen zijn eigen platform. We moeten defragmenteren. Dat vraagt erg veel tijd en inzet. Bovendien verwacht de klant dat hij dezelfde snelheid en ervaring krijgt als met internet via de pc.
‘Toch krijgen we binnen twee jaar een echte doorbraak. Met meer en betere content. Midden 2009 zie je daar ook de producten voor.’
Over handsets onder het Vodafone-merk:
‘10 procent van onze sales is nu eigen merk. De komende jaren zal dat verdubbelen. Het is erg belangrijk voor ons.’
Het hele interview staat in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing dat morgen verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid