Overslaan en naar de inhoud gaan

Hallo, daar zijn we weer: de terugkeer van de krantenadvertentie

De advertentie van Maurice de Hond eist dezer dagen de meeste aandacht op, maar de paginagrote krantenadvertentie als 'lobbyinstrument'…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een oud-collega van mij heeft nog steeds de zorgverzekeraarsadvertentie "99 vragen aan Hans Simons" uit begin jaren '90 ingelijst boven zijn bureau hangen. Maar zo rond 2000 kwam er serieus de klad in dit type advertenties en kreeg de kreet "Laten we een advertentie zetten!" steeds minder bijval. Succes bleek niet gegarandeerd, zoals Shell merkte met de advertentie waarin het ten tijde van hoge benzineprijzen stelde "slechts 3 cent" winst te maken. De Consumentenbond diende zelfs succesvol een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

related partner content for mobile comes here

En nu is 'ie ineens terug! Nefarma heeft er net een serie opzitten met advertenties, Holland Casino timmert flink aan de weg en ook Maurice de Hond zet het middel nu dus in.

Slim of niet? Ondanks het sterk zendergerichte karakter, volgens mij wel. Maar dan wel als onderdeel van een bredere, 'echte' lobby. Helaas voor lobbyisten met een beperkt budget geldt daarbij dat een serie advertenties, met telkens aandacht voor een nieuw aspect van het onderwerp, het beste lijkt te werken. Het blijven natuurlijk gekleurde verhalen, stellingen e.d., maar je krijgt toch het idee een vrij compleet beeld te krijgen.

Last, but not least moet de boodschap voor de doelgroep wel duidelijk worden. De advertentie in o.a. NRC van zaterdag 17 maart van het Kences, waarin de wens (huursubsidie voor kamerbewoners) was verstopt in zo'n echte nep-krantenpagina advertorial, slaat de plan volledig mis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in