Overslaan en naar de inhoud gaan

Grolsch duurzaamste biermerk

Merkenvergelijker Rank a Brand heeft het jaarlijkse duurzame bieronderzoek gepubliceerd. Grolsch komt als koploper uit de bus.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook in 2011 scoorde Grolsch de meeste punten op duurzaamheid. De nummers twee en drie in de ranglijst worden ingenomen door respectievelijk Bavaria en Gulpener. In totaal onderzocht Rank a Brand de 15 bekendste biermerken in Nederland en bracht het de duurzame prestaties op het gebied van klimaat- en milieubeleid in kaart. Bijna alle merken tonen forse verbeteringen ten opzichte van de resultaten uit 2011, met bovenal een flinke afname van het waterverbruik en de CO2-uitstoot per gebrouwen biertje. Grolsch is de beste allrounder, Bavaria is het zuinigst met water en heeft de minste CO2-uitstoot per biertje. Ook zetten de merken steeds meer in op het gebruik van grondstoffen van duurzame landbouw, met Gulpener als de grote uitblinker.

related partner content for mobile comes here

Opvallend is dat biergigant Heineken veel aandacht aan duurzaamheid geeft, maar niet bovenin de ranking staat. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: 'Als we ons enkel richten op de Nederlandse brouwerijen van Heineken, zou de score hoger zijn. Rank a Brand kijkt echter naar het merk als geheel, dus ook naar internationale prestaties als het een internationaal merk betreft. En die prestaties zijn lager, al laat Heineken in het buitenland in toenemende mate verbeteringen zien.'

Een volgend punt waar biermerken stappen op kunnen zetten, is het reduceren van de milieu-impact van verpakkingsmateriaal zegt Oskam. 'Verpakkingen dragen bij aan een fors deel van de milieubelasting van bier. We zien al mooie voornemens en de biermerken tonen de eerste initiatieven, zoals de lichtere kroonkurk bij Grolsch. Wij voorspellen dat dit punt de komende jaren veel aandacht gaat krijgen.'

Het jaarlijkse bieronderzoek is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, die de consument de mogelijkheid geven om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in