Geen risico nemen is gevaarlijk
De visie van Hammonds: wees niet zoals alle anderen, maar zorg dat je opvalt. Durf risico’s te nemen, zelfs in tijden wanneer het economisch wat minder gaat. Als voorbeeld noemt hij Renegade Marketing Group, gevestigd in Manhattan. Renegade houdt zich bezig met guerillamarketing, al praat het bedrijf zelf liever over ‘unconventional relationship building’. Hammonds is enthousiast over de marketingregels van Renegade. Eén van die regels is: zorg ervoor dat je de klanten van het bedrijf verrast (‘Dit had ik nooit van ze verwacht’). Een andere: zorg ervoor dat de aan de klant verkochte marketingstrategie ook intern voor verbazing zorgt (‘Hoe is deze campagne in hemelsnaam goedgekeurd?’).
Nog een tip: focus niet langer op de meerderheid, maar op de minderheid. Werd in het verleden een reclame door zeven, acht leden van een tienkoppig panel goed gevonden, zat je goed en focuste je op de meerderheid. Nu moet er ingezoomd worden op de twee leden die er geen barst aan vonden. Marketing is niet langer het focussen op zeven van de tien, maar op één van die tien. En dat op een opvallende, risicovolle wijze. En gaat dat een keer fout? Geeft niet, de consument zal je die fouten vergeven: ‘Het grootste risico is juist kiezen voor de veiligheid van je merk’, zegt Drew Neisser van Renegade. Hij vindt dat een marketingstrategie met een minimum aan risico een teken van zwakte is.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena<#FONT SIZE=1>Bron: Fast Company<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid