KPN komt abonnees tegemoet over spam


Afgelopen donderdag werd bij de presentatie van het nieuwe systeem voor mobiel internetten nog gezegd dat ongewenste reclame, spam in internettaal, niet volledig zou worden uitgebannen. Bij i-mode kan spam heel kostbaar worden, aldus Trouw. Er staat namelijk tegenover het voordelig kunnen versturen van e-mails dat ook voor het ontvangen van die post betaald moet worden. Ongewenste reclame zou daardoor per bericht al gauw enkele eurocenten gaan kosten. Er is een simpele manier om dat te voorkomen: de e-mailgebruiker geeft op van wie hij wel post wil ontvangen en alle overige post wordt automatische weggegooid. KPN wilde die regeling echter niet invoeren en stelde dat het blokkeren van spam-adressen voldoende moest zijn. Dat werkt echter niet omdat de verzenders van spam elke dag hun naam en adres wijzigen om die blokkade te omzeilen. De Consumentenbond liet meteen weten moeite te hebben met de houding van KPN. In Brussel bepleit de Consumentenbond bij de Europese Commissie zelfs een algeheel verbod op spam. Anderen waarschuwden onder meer dat betaalde spam i-mode kan doen mislukken. KPN heeft zich de kritiek snel aangetrokken. ‘In de volgende versie van de i-modesoftware zullen we de optie inbouwen voor een witte lijst, zoals wij de opt-in regeling noemen', zo zei een woordvoerster gisteren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid