Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen rectificatie Tros Radar over Pretium

Tros Radar hoeft een uitzending over de telefonische verkoopmethoden van telecombedrijf Pretium niet te rectificeren en ook niet te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De tv-uitzending uit september 2008 was niet onrechtmatig, concludeert de Hoge Raad in een vrijdag gepubliceerd vonnis in cassatie. besteedde in september 2008 op kritische wijze aandacht aan de telefonische verkoopmethoden van telecommunicatiediensten door callcenters die voor werkten. In de uitzending waren beelden te zien van een cursus bij een callcenter dat telefonisch klanten werft voor Pretium. Een medewerker van Tros Radar had de beelden met een verborgen camera opgenomen. De medewerker had zich niet als zodanig had bekendgemaakt.
Het programma verwijt Pretium consumentenmisleiding en overrompeling van een kwetsbare groep, vooral oudere, consumenten door ‘cold calling’, het ongevraagd bellen van consumenten. Pretium betichtte de Tros daarentegen van onrechtmatig handelen door te insinueren dat het telecombedrijf zich schuldig maakt aan onfatsoenlijke telemarketing en door met een verborgen camera opnamen te maken.
Maar de Hoge Raad vindt dat het gerechtshof in hoger beroep een juiste afweging heeft gemaakt tussen de vrijheid van meningsuiting van Tros Radar en het recht op eerbiediging van de goede naam van Pretium. Het gebruik van een verborgen camera was in de gegeven omstandigheden niet ontoelaatbaar, oordeelde de Hoge Raad.
Pretium verloor eerder al het kort geding en het hoger beroep bij het gerechtshof in deze zaak.

related partner content for mobile comes here

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in