Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedeelde SMART

Eens in de zoveel tijd zit ik om de tafel met een aantal grote Nederlandse bedrijven om ieders ervaring met het meten en implementeren van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het inrichten van het meten is al een hele klus maar deze is meestal bij onderzoekers in goede handen. Ook het periodiek rapporteren van de scores is een kwestie van goed regelen. Daar zijn mooie systemen voor om die rapportages op allerlei organisatieniveaus te verzorgen en alerts aan te maken. De eerste resultaten worden dan ook meestal met veel enthousiasme door het management ontvangen: de lang verwachte NPS-score! Tot zover alles onder controle en iedereen blij: “wat zijn we fijn klantgericht bezig”.

related partner content for mobile comes here

De eerste pijnpunten ontstaan als de scores voor de tweede of derde keer worden aangeleverd. De NPS-score is niet veranderd! Of erger, hij is wel veranderd maar de verkeerde kant op! Hoe kan dat nu, we meten toch NPS, we zijn toch goed bezig?
De mensen aan ‘mijn’ tafel proberen alle vragen van hun organisatie zo goed mogelijk te beantwoorden. Het effect van kleine steekproeven, de invloed van negatieve publiciteit op de scores, meet je NPS op merkniveau of op transactieniveau, of beide, het wordt allemaal overdacht en bediscussieerd. Niet alleen als we met elkaar om de tafel zitten, maar vooral binnen hun eigen organisatie. En daar gaat ongelofelijk veel tijd en energie in zitten. Tijd die beter besteed kan worden aan? Jawel, de klant.

‘Zonder meten geen weten’, maar de kunst zit ‘m niet alleen in het goed meten van de score. De kunst zit ‘m in de opvolging ervan. Neem contact op met de klanten die hebben gereageerd, luister goed, bedank ze voor hun input en geef er opvolging aan! Neem je team mee in die acties, maak de acties SMART; wie, wat, waar, wanneer en vooral hoe! Definieer hoeveel klanten er gebeld gaan worden in een week, deel de feedback van klanten op een zichtbare manier met elkaar, definieer de Quick wins maar ook de lange termijn winstpunten en neem die mee naar een hoger managementniveau en deel ze ook daar consequent. Gedeelde SMART, u zult zien dat het werkt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in