Overslaan en naar de inhoud gaan

Gamification: dé manier om mensen te motiveren

Game-technieken kunnen door verschillende partijen worden ingezet, in de retail, op straat, in musea.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Trend

related partner content for mobile comes here

Game-technieken zijn een goede manier om mensen te motiveren. Gamification heet dit. Met het gebruik van game-technieken zoals structuur, beloning en experimenteren is het mogelijk gedrag te sturen.

Gamification wordt nu al gebruikt om bijvoorbeeld milieuvriendelijk gedrag te stimuleren, rekenlessen uitdagend te maken en HR-trainingen vorm te geven.

Probleem

Hoe kan een supermarkt gamification gebruiken om consumenten te motiveren voor bepaalde producten te kiezen?

Oplossing

Een gamification-route creëren! In de schets die je hier ziet, is een ‘healthy choice’-route te zien vanuit Google Glass.

De gezonde route motiveert mensen gezonde producten te kiezen door middel van een beloningssysteem. Bij elke gezonde keuze krijgt een klant Health Points die ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld een lagere zorgverzekeringpremie.

Het principe kan door verschillende partijen worden toegepast. Een zorgverzekering kan klanten stimuleren gezond te eten, stichting Ik Kies Bewust kan klanten motiveren producten met een logo uit te kiezen en de overheid kan er een nationale campagne van maken.

De variaties op gamification-principes zoals hier weergegeven zijn oneindig en kunnen overal worden ingezet: in de retail, op straat, in musea, in het onderwijs.

Doe er je voordeel mee!

is een trendinterpretatiebureau dat sociaal-culturele trends door vertaalt naar businessoplossingen voor merken en organisaties. Dat doet het elke maand in Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in