
Het Nederlandse bureau Shield Mark heeft de eerste negen tonen van Beethovens Für Elise jaren geleden als reclamedeun gedeponeerd bij het Benelux-merkenbureau. Het Gerechtshof in Den Haag stak daar later een stokje voor, al constateerde het wel dat een bepaald geluid door langdurig en frequent gebruik een bepaald onderscheidend vermogen kan krijgen.
Een dergelijk geluid, bij voorbeeld in een tv-reclame, mag ook niet zomaar door een ander worden gekopieerd. Met die overweging in de hand stapte Shield Mark naar de Hoge Raad, die de zaak uiteindelijk doorverwees naar het Europese Hof van Justitie.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeAdvocaat-generaal Colomer is van oordeel dat klanken wel als merk kunnen worden geregistreerd omdat ze eenvoudig op papier zijn weer te geven, legt Shield Marks raadsman T. Cohen Jehoram uit. Dit in tegenstelling tot geuren. Een zaak daarover liep recentelijk stuk omdat je een geur alleen maar kunt omschrijven, maar verder niet grafisch kunt weergeven.
In het najaar volgt uitspraak over deze zaak.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee