Overslaan en naar de inhoud gaan

Financiële wereld staat voor schokgolf

In de financiële wereld in Nederland verdwijnen de komende jaren duizenden functies.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze branche krijgt te maken met ingrijpende ontwikkelingen op het gebied van consumentenge-drag, technologie en regulering. Dat schrijft Dick-Jan Abbringh in zijn boek , dat vandaag verschijnt.

related partner content for mobile comes here

Hij vergelijkt de ontwikkeling in de financiële wereld met de opkomst van de zelfbedieningsbranche in de foodretail, waar in decennia heel veel werkgelegenheid verdween.

Abbringh werkt bij IG&H Management Consultants, dat is gespecialiseerd in de financiële sector. Hij ziet dat consumenten het internet intensief gebruiken en daardoor anders bij hun financieel advi-seur binnenstappen.

Ze weten meer, hebben vooraf informatie opgezocht en lezen de kleine lettertjes beter. De consumenten nemen de rol over die klassiek door demedewerkers van de financiële instelling zelf werd vervuld.

Technologische ontwikkelingen lijken nu pas de gevolgen te krijgen die eind jaren negentig werden voorspeld. De producten in de financiële sector vallen één voor één ten prooi aan digitalisering.

In de jaren negentig waren dat het betalingsverkeer en beleggen. Door de opkomst van de pinauto-maat daalde het bezoek aan bankfilialen spectaculair. Hierdoor verdwenen vele bankkantoren.

Nu zijn vooral verzekeringen en hypotheken in beweging. Door de digitalisering verandert de struc-tuur. Kenmerkend zijn de snel groeiende dienstverleners zoals Independer.nl en De Hypotheker, die zich tussen verzekeraars en tussenpersonen nestelen voor schadeverzekeringen en hypotheken.

'De traditionele financiële dienstverleners zien in toenemende mate door de bomen het bos niet meer. Hierdoor krijgen andere (buitenlandse) partijen de kans zich op de financiële markt te manifesteren.'

Neem de opkomst van branchevreemde partijen. Sinds kort verkoopt Kruidvat kredieten van Royal Bank of Scotland. Steeds vaker troeven buitenlandse aanbieders de Nederlandse financiële dienst-verleners af.

Het gevolg van al deze ontwikkelingen is dat binnen niet al te lange tijd duizenden arbeidsplaatsen verdwijnen bij verzekeraars en geldverstrekkers. Bij de dienstverleners komen er wel wat banen bij.

Dit zijn er echter veel minder, omdat er intensief gebruik wordt gemaakt van automatisering. Neder-landse aanbieders moeten de komende jaren veel meer innoveren om de toenemende concurrentie het hoofd te kunnen bieden.

Ze moeten leren goedkoper te werken. Tegelijkertijd is hun distributiebeleid aan vernieuwing toe.
Als de vergelijking met de levensmiddelenbranche moet worden gemaakt, staat de financiële sector nog heel wat te wachten.

Direct na de Tweede Wereldoorlog telde het land naar schatting 30.000 kruideniers. In 2003 waren er ongeveer 6600 supermarkten over. Kleine winkels verdwenen en grote kwamen er voor in de plaats.

Ook sloten in de periode veel kleine zelfstandige slagers, bakkers en groentenspecialisten hun deuren omdat ze de concurrentie niet meer aankonden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in