Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto 0nline mediabestedingen in derde kwartaal 2005 naar ? 21,9 miljoen

IAB Nederland heeft met de 18 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online media bestedingen over het derde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De netto bestedingen uit online display advertenties over dit derde kwartaal kwamen uit op 21,9 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.

De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener mul-timedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

IAB Nederland directeur Igor Beuker zegt: 'In het derde kwartaal van 2004 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertising nog ? 14,7 miljoen. Het derde kwartaal van 2005 laat met ? 7,2 miljoen meer, een stijging zien van 49,2 procent. De verwachting dat 2005 een mooi jaar zou worden komt dus uit'.

Over het jaar 2005 zegt Beuker: 'met het vierde en beste kwartaal nog op komst, verwacht ik dat de netto online bestedingen uit display advertenties in 2005 zullen uitkomen op circa ? 100 miljoen. Ook de kans dat de netto search engine bestedingen van ? 34 miljoen in 2004 doorgroeien naar ruim ? 60 miljoen in 2005 is reëel.

'IAB Nederland verwacht dat de totale online bestedingen in 2005 zullen uitkomen op minimaal ? 160 mil-joen. En met de nieuwe basisverzekering op komst, zou het mij niet verbazen als dit bedrag straks nog circa 10 procent hoger blijkt uit te vallen. In ieder geval zal 2005 in de boeken belanden als een jaar met een uit-stekende oogst'.

Branches die voorop liepen qua online media bestedingen over het derde kwartaal van 2005 waren Media met 24,5 procent, Telecom/ICT met 20,7 procent, Financiële Dienstverlening met 13,7 procent, Retail met 7,7 procent en Horeca-Tourisme-Recreatie met 7,5 procent.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 46 procent kwam tot stand door banners & skyscrapers.

Contentintegratie stijgt opvallend naar 39 procent. Pop-ups, interstititals en full screen ads daalde naar 6 procent. E-mail stijgt naar 5 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in