Reclamegiganten ruziën lekker
WPP's Sir Martin Sorrel zag er geen been in om openlijk kritiek te uiten op media-inkoopbureau Aegis, zo bericht Brand Republic. Maar ondertussen doet Sorell nog een laatste poging om Aegis te kopen, zo weet The Observer vandaag te melden.
Aegis is een van de laatste media- en marktonderzoeksbureaus die nog zelfstandig is. Dus zet Sir Martin Sorrell daar met WPP zijn zinnen op. Hij probeert nog voor de deadline van aanstaande vrijdag tot een vergelijk te komen de Franse ondernemer Vincent Bolloré die al 25 procent van Aegis in handen heeft. Fusieregels verhinderen zes maanden na vrijdag om nog een bod uit te brengen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaMaar de Raad van Commissarissen van Aegis, schrijft The Observer, voelen weinig voor de heerschappij van Bolloré en Sorrell over Aegis.
Bolloré, ook voorzitter van WPP-concurrent Havas, kan na vrijdag nog wel alleen bieden op Aegis. Hij zal na het alleen verwerven van Aegis dan waarschijnlijk marktonderzoeker Synovate verkopen, wellicht aan Sorrell's WPP. Die andere Fransoos, Maurice Lévy, is met Publicis ook nog in de markt voor Aegis, maar mag volgens de biedingsregels even niet meer meedoen.
Het is een heel gedoe met die enorme marketinggroepen tegenwoordig. Want als Havas is eigenlijk met haar Media Planning Group een concurrent van Aegis en haar dochters Carat en Vizeum. Havas bezit naar schatting 4 procent van de media-inkoopmarkt in de wereld en krijgt er met Aegis 9 procent bij.
Bekvechten
Sorrell is er de man niet naar om zijn eventuele toekomstige partners stroop om de mond te smeren. Bij een marketingcongres in Barcelona afgelopen donderdag uitte hij felle kritiek op zowel Aegis als Media Planning Group van Havas. Die zouden hun klanten bepaalde tarieven garanderen. Indien ze die niet waarmaken met media-inkoop, dan lijden ze verlies en nemen dat op de koop toe. Koste wat kot om de klant binnen te halen.
'Irrationeel gedrag', brieste Sir Martin, die kennelijk nog nooit zo'n heel normaal spelletje heeft gespeeld om klanten voor zicht te winnen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid