Overslaan en naar de inhoud gaan

Eén product per dag

Woot! is een online shop (consumentenelektronica) met een heldere aanpak: elke dag is slechts één product te koop. De winkel loopt als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

verkoopt slechts één artikel, dat dagelijks wisselt. Een artikel wordt vanaf middernacht central time verkocht totdat het uitverkocht is of totdat de klok 23.59 uur slaat, daarna niet meer. De online shop doet in consumentenelektronica. Woot.com is een initiatief van Synapse Micro, een consumentenelektronicadistributeur uit Dallas die handelt in loss leaders, opportunity buys en andere laaggeprijsde producten. Het idee ontstond toen Synapse-directeur Matt Rutledge een biertje dronk met zijn medewerkers en vernam dat de woot.com-url vrij was, waarna werd bedacht wat je met zo’n url zou kunnen doen.
Volgens sommigen is het woord ‘woot’ gaming slang voor ‘wow loot’ (gebruikt in multi-user dungeon games), volgens anderen is het een afkorting van ‘we own the other team’. De term, afkomstig uit de online-gamingwereld dus, betekent nu zoiets als Yeah! of Yippee!. Woot.com heeft een hoog netcultuurgehalte. Bij de FAQ’s staan bijvoorbeeld staaltjes van typische nethumor, zoals: ‘We verwachten in 2043 winstgevend te zijn. Tegen die tijd zijn we met pensioen en neemt misschien een slimmer iemand de tent over die de prijzen omhooggooit.’ Wat niet wegneemt dat er goed over het concept is nagedacht: na aankoop van het woot-webadres heeft Synapse er een jaar over gedaan om de strategie te ontwikkelen.

related partner content for mobile comes here

In wezen is het woot.com-model overigens niet nieuw maar een soort kopie van het aloude tv-homeshoppingkanaal. Er wordt (voorlopig) alleen aan online marketing gedaan – vooral via partners, zoals forums en blogging-community’s. Al in de eerste maand van zijn bestaan werd Woot dagelijks even gecheckt door 25.000 surfers, voornamelijk tech bloggers (computerfreaks) en koopjesjagers, en hebben zich 10.000 gebruikers geregistreerd. Eind van het jaar zijn er naar verwachting 100.000 ingeschreven gebruikers.

Bron: Advertising Age

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in