Driekwart kijkers vindt reclameblok 'zeer storend'


Dat zegt 75 pct van de respondenten in een onderzoek dit voorjaar van UPC Nederland onder ruim 2.700 televisiekijkers. Gemiddeld kijkt men dagelijks bijna 3,5 uur tv. Dat doet de kijker eigenlijk het liefst alleen. Tv-kijken wordt door een derde van de ondervraagden ‘gezellig’ genoemd, maar meer bijna de helft kijkt het liefst televisie zonder gezelschap dat commentaar geeft.
Mannen kijken graag alleen naar sportprogramma’s, terwijl vrouwen liever samen naar sport kijken. Vrouwen genieten op hun beurt bij voorkeur alleen van een tv-serie of een soap. Hoewel de meerderheid (62%) aangeeft in overleg te bepalen wat er gekeken wordt, bedient 42 pct echter zelf de afstandsbediening. De meerderheid (60%) van de mensen ziet tv-kijken als een moment van ontspanning.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSZowel mannen als vrouwen kijken het liefst alleen naar informatieve, educatieve programma’s en documentaires. Films, shows en entertainmentprogramma’s kijkt men graag met partner of vrienden. Als men het niet eens kan worden over wat er gekeken gaat worden, geeft 42 pct aan iets anders te ondernemen in de vorm van puzzelen of computerspellen. Vrouwen kiezen dan vaker voor een huishoudelijke taak. Tv-kijken wordt ook wel gecombineerd met andere activiteiten als internetten (44%), lezen (28%), en huishoudelijke taken (24%).
De gedrukte tv-gids blijft nog steeds het meest (52%) populair voor het nagaan welke programma’s worden uitgezonden. Waar men vroeger nog wel eens thuis bleef om te kijken naar zijn of haar favoriete tv-programma, geeft de meerderheid (60%) aan dat niet te doen. Ook zijn tv-programma’s voor een kwart van de mensen favoriete gespreksstof met vrienden en collega’s.
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2, dat gespecialiseerd is in online onderzoek en datacollectie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid