`Digitale diensten bepalen succes in 2013`


Afgelopen donderdag presenteerde Jungle Minds de resultaten uit het onderzoek ‘De Nieuwe Digitale Realiteit’, waarin het bureau onderzocht wat de belangrijkste digitale thema’s voor 2013 zijn en hoe bedrijven zich door de inzet van digitale kanalen kunnen onderscheiden.
Het bureau nam 22 interviews af met de top e-commerce- en online marketingmanagers van bedrijven uit verschillende branches. De resultaten uit deze interviews zijn onder ruim 100 respondenten getoetst.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOp basis van de onderzoeksresultaten verwacht Jungle Minds dat de concurrentie zich in elke branche voornamelijk op digitale services zal afspelen. Eduard de wilde, managing partner bij JungleMinds: ‘Het onderzoek laat zien dat we aan het begin staan van een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin de klant zijn keuzes vooral baseert op de digitale services die onlosmakelijk gekoppeld zijn aan het gebruik van een product. Het product zelf wordt steeds minder relevant. Dat is de nieuwe realiteit. Deze ontwikkeling wordt gevoed door een opwaartse spiraal van steeds hogere klantverwachtingen en groeiende technologische mogelijkheden.’
Het internet heeft gezorgd voor een ongekende prijstransparantie. Toch zijn klanten niet prijsbewuster, aldus de geinterviewden. Slechts 7 procent constateert een toegenomen prijsbewustheid bij consumenten. Klanten stellen vooral hogere eisen aan service, zijn sneller afgeleid en minder loyaal.
Data
De hoeveelheid data die online verzameld wordt, explodeert. Dit komt niet alleen door de groeiende online interactie tussen mensen, maar ook door het toenemende aantal apparaten dat verbonden is met het internet. Bedrijven zijn in toenemende mate in staat om deze grote hoeveelheid data om te zetten in relevante, persoonlijke services die het leven van klanten makkelijker maken. De smartphone speelt daarin een centrale rol als de persoonlijke ‘digitale butler’, die ervoor zorgt dat de klant de digitale services altijd bij zich heeft, aldus JungleMinds.
Topmanagement mist besef
Ondanks de fundamentele impact die het internet in alle branches heeft, is het topmanagement van 40 procent van de deelnemers nog niet doordrongen van de noodzaak om te investeren in een digitale toekomst. ‘De resultaten uit het onderzoek laten zien dat de nieuwe realiteit al begonnen is. Zelfs de bedrijven die tot nu toe konden afwachten, merken dat hun klanten steeds hogere eisen stellen aan hun digitale dienstverlening. Als ze nu niet inspelen op die klantbehoefte kan het wel eens te laat zijn’, zegt Eduard de Wilde.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid