Overslaan en naar de inhoud gaan

DDMA waarschuwt voor 'mythes' rond nieuwe privacyregels (AVG)

'Privacy-experts schieten als paddenstoelen uit de grond'.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In het bedrijfsleven waren allerlei mythes rond over de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG, ook wel bekend als GDPR), wat volgens DDMA zorgt voor veel onduidelijkheid over de nieuwe wetgeving,

related partner content for mobile comes here

Diana Janssen, directeur van de DDMA, stelt vast dat 'de zelfverklaarde privacy-experts als paddenstoelen uit de grond schieten. De tegenstrijdige informatie die zij verspreiden maakt het voor ondernemers onnodig lastig om met de AVG aan de slag te gaan. Dat is gevaarlijk. Deze nieuwe wet heeft namelijk gevolgen voor alle organisaties die data inzetten voor marketingdoeleinden.'

Hulplijn in het leven geroepen
De branchevereniging lanceert daarom een 'mytbuster'-campagne om twijfels over nieuwe privacywetgeving weg te nemen. De bedoeling is om tot 25 mei, de datum waarop AVG-regels geïmplementeerd dienen te zijn, elke dag een AVG-mythe weg te nemen. Tevens heeft DDMA een AVG-hulplijn in het leven geroepen waar organisaties terecht kunnen met vragen over de AVG bij datagebruik in marketing. 

Bij de aftrap ontkracht DDMA al direct twee mythes. Zo signaleert de vereniging dat sommige ‘privacy experts’ beweren dat elk bedrijf vanaf mei een Functionaris Gegevensbescherming (Data Protection Officer) in dienst moet hebben. terwijl dit niet voor elke organisatie het geval is. Ook zou de AVG alleen van toepassing zijn op digitale bestanden. Ook dat is niet waar, een stapel papier komt ook in aanmerking.

Bedrijfsleven gevoelig voor desinformatie 
Uit een peiling van DDMA onder 80 bedrijven blijkt dat 65% van de bedrijven ‘redelijk’ op de hoogte is van de nieuwe wetgeving.  Juist deze groep is volgen de branchevereniging gevoelig voor desinformatie. 'Maar deze groep voelt misschien ook minder de noodzaak zichzelf te verdiepen omdat ze denken genoeg op de hoogte te zijn.' 

Met de campagne wil DDMA haar kennis op het gebied van de AVG in bredere kring beschikbaar maken, voor zowel leden als niet-leden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in