‘Compassie en commercie gaan samen’
Kees Klomp blogt op MolBlog over business, bezinning en boeddhisme. Hij is er heilig van overtuigd dat compassie en commercie elkaar kunnen versterken. Deze week was de ‘lancering’ van zijn CompassionWear T-shirt: ‘wear buddha in and on your heart!’
Het is een cause related fashion-project. Door het kopen van het T-shirt steun je de Tibetanen in de Golog-regio.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet gaat in eerste instantie om 500 T-shirts die in de twee winkels van Nukuhiva in Amsterdam en Utrecht (gestart door wereldreiziger en programmamaker Floortje Dessing) worden verkocht, in het Wereldmuseum en op de site van Kees Klomp.
Het principe is simpel, zegt Klomp: ‘De inkoopsprijs van een T-shirt is 10 euro. Iedereen die het T-shirt voor 40 euro verkoopt en 30 euro na verkoop direct overmaakt naar de stichting, kan ze verkopen.’
De stichting Golog Support die Klomp met deze actie steunt, is volgens hem een bijzondere. Specifiek voor dit project richt het zich op gezondheidszorg in de arme Golog-regio in Tibet. Een dunbevolkt gebied ter grootte van drie keer Nederland met 300 duizend inwoners, zonder ziekenhuis.
Het project moet 25 duizend euro opbrengen, genoeg om er een Tibetaans ziekenhuis te vestigen. Geen ziekenhuis zoals we dat in het westen kennen, maar een die werkt met oorspronkelijke Tibetaanse kruiden als medicijnen.
Kees Klomp kent Floortje Dessing al enkele jaren en hij wilde haar en de twee winkels aan het T-shirt concept betrekken. Dessing is al zo’n vier jaar bezig met Fair Trade-kleding. ‘Niet omdat deze kleding zo nodig “moet”, zegt ze, ‘maar omdat het mooie en lekker zittende kleding is.’
Klomp (voorheen trendwatcher bij FHV/BBDO, platenbaas bij EMI Netherlands en strategy director brand experience bij TBWA) startte in 2006 Karmanomics. Hij adviseert merken op gebied van marketing en management, met het boeddhisme als inspiratiebron.
Zaken doen, marketing bedrijven vanuit boeddhistische principes: het kan zweverig klinken voor nuchtere Hollandse marketeer. Maar volgens Klomp is eigenlijk heel simpel.
Neem gedragregels in de financiële wereld: die hebben geen nut, zegt hij. Niet zolang je er niet voor zorgt dat de mensen zelf veranderen, van binnen.
Daarnaast weet Klomp: ‘Alles is met elkaar verbonden. Op het moment dat je dat beseft, weet je ook dat maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en betrokkenheid noodzaak zijn.
Vandaar zijn T-shirt project.
‘Compassie en commercie hoeven elkaar niet uit te sluiten. Integendeel. Het idee dat commercie alleen over geld gaat, is zo kortzichtig.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid